The strategic decision-making behind the evolution of software firm's business models
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkielma pyrkii analysoimaan ja selittämään strategista päätöksentekoa ohjelmistoyritysten liiketoimintamallien kehittymisen taustalla. Liiketoimintamalli on keskeinen osa yritystä, mutta strategian vaikutusta liiketoimintamallien kehittymiseen ei ole tutkittu vielä paljoa. Tästä syystä lisää tutkimustietoa aiheesta tarvitaan. Tässä tutkimuksessa esitellään kaksi case yritystä ja selvitetään miten niiden liiketoimintamallit ovat kehittyneet yritysten elinkaaren aikana. Tämän jälkeen liiketoimintamalleissa havaitut muutokset selitetään kolmella esitellyllä strategian teorialla ja tämän seurauksena syntynyttä ymmärrystä käyttäen rakennetaan malli, joka kuvaa strategian vaikutuksen liiketoimintamallien kehitysprosessissa. Tämä malli edistää tieteellistä tutkimusta ja ymmärrystä liiketoimintamallien kehitysprosessista ja erityisesti strategisten päätösten vaikutuksesta tähän prosessiin. This research aims to analyze and explain the strategical decision making behind the evolution of business models of software firms. The impact of strategy in business model evolution is a lesser studied subject highlighting the importance of more knowledge in the field. The case studies presented in this research explore two software firms and how their business models have evolved in their lifetime. Following this, the changes in the business models are explained by using three theories of strategy and subsequently using this understanding to build a model that highlights the impact of strategy on the business model evolution process. This model together with the findings in the analysis of the changes provides scholars further understanding on the business model evolution process and moreover on the strategical decision behind the evolution.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28121]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Examining business models of Software-as-a-Service companies
Luoma, Eetu (University of Jyväskylä, 2013) -
An information system design product theory for the class of eSourcing requirements, delivery and completion management systems for eSourcing service providers
Lu, Yikun (University of Jyväskylä, 2015) -
Opportunity Discovery and Creation in Cloud Computing
Ojala, Arto; Puhakka, Vesa (IEEE Conference Proceedings, 2013)Cloud computing provides opportunities for firms selling or using cloud services. However, little is known about how entrepreneurs discover or create these opportunities for cloud computing. In this study, we found that ... -
Digitalization and Evolution of Business Model Pathways Among Japanese Software SMEs
Baber, W.W.; Ojala, A.; Martinez, R. (Springer, 2020)This chapter analyzes five Japanese software small and medium-sized enterprises (SMEs) to better understand how their decision-making pathways inside the organization evolve as they develop new business models. Event-state ... -
Conducting B2B SaaS Business with a Freemium Model : A Case Study
Nieminen, Teemu; Mohanani, Rahul; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2022)This article studies what are the characteristics of a B2B SaaS freemium firm. Freemium in a B2B setting is an under-explored phenomenon whereas B2C SaaS freemium has been studied extensively. On the consumer side freemium ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.