Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOjala, Arto
dc.contributor.authorUusitalo, Juuso
dc.date.accessioned2018-11-28T06:43:21Z
dc.date.available2018-11-28T06:43:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60359
dc.description.abstractTämä tutkielma pyrkii analysoimaan ja selittämään strategista päätöksentekoa ohjelmistoyritysten liiketoimintamallien kehittymisen taustalla. Liiketoimintamalli on keskeinen osa yritystä, mutta strategian vaikutusta liiketoimintamallien kehittymiseen ei ole tutkittu vielä paljoa. Tästä syystä lisää tutkimustietoa aiheesta tarvitaan. Tässä tutkimuksessa esitellään kaksi case yritystä ja selvitetään miten niiden liiketoimintamallit ovat kehittyneet yritysten elinkaaren aikana. Tämän jälkeen liiketoimintamalleissa havaitut muutokset selitetään kolmella esitellyllä strategian teorialla ja tämän seurauksena syntynyttä ymmärrystä käyttäen rakennetaan malli, joka kuvaa strategian vaikutuksen liiketoimintamallien kehitysprosessissa. Tämä malli edistää tieteellistä tutkimusta ja ymmärrystä liiketoimintamallien kehitysprosessista ja erityisesti strategisten päätösten vaikutuksesta tähän prosessiin.fi
dc.description.abstractThis research aims to analyze and explain the strategical decision making behind the evolution of business models of software firms. The impact of strategy in business model evolution is a lesser studied subject highlighting the importance of more knowledge in the field. The case studies presented in this research explore two software firms and how their business models have evolved in their lifetime. Following this, the changes in the business models are explained by using three theories of strategy and subsequently using this understanding to build a model that highlights the impact of strategy on the business model evolution process. This model together with the findings in the analysis of the changes provides scholars further understanding on the business model evolution process and moreover on the strategical decision behind the evolution.en
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherbusiness model evolution
dc.subject.otheropportunity creation
dc.subject.otheropportunity discovery
dc.titleThe strategic decision-making behind the evolution of software firm's business models
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811284901
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotietotekniikkayritykset
dc.subject.ysopäätöksenteko
dc.subject.ysopeliteoria
dc.subject.ysostrategiat
dc.subject.ysoliiketoimintamallit
dc.subject.ysoinformation technology companies
dc.subject.ysodecision making
dc.subject.ysogame theory
dc.subject.ysostrategies
dc.subject.ysobusiness models
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot