Kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kieliasenteiden kehittyminen CLIL-opetuksessa : retrospektiivinen tarkastelu
Roiha, A., & Sommier, M. (2018). Kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kieliasenteiden kehittyminen CLIL-opetuksessa : retrospektiivinen tarkastelu. In L. Lehti, P. Peltonen, S. Routarinne, V. Vaakanainen, & V. Virsu (Eds.), Uusia lukutaitoja rakentamassa - Building new literacies (pp. 77-96). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLAn vuosikirja, 2018. https://doi.org/10.30661/afinlavk.69092
Published in
AFinLAn vuosikirjaDate
2018Copyright
© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2018
CLIL (Content and Language Integrated Learning) has been claimed to create a positive attitude towards languages and language learning in general and to raise intercultural awareness. The studies on the topics have however remained scarce. This study examines the issue from former pupils’ perspective. The 24 participants, who received English-medium CLIL during their comprehensive school in the 1990s, were interviewed in-depth and the data were analysed qualitatively. Most participants felt that CLIL had had a very positive effect on their attitudes towards English. However, many considered that CLIL had partly been detrimental to their attitudes towards and learning of other languages. The views on intercultural attitudes differed more. Some participants however considered that CLIL had raised their intercultural awareness. This case study demonstrates that CLIL can be an effective teaching approach regarding pupils’ target language and intercultural attitudes which provides implications for future CLIL education and language teaching in general.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAParent publication ISBN
978-951-9388-67-0Is part of publication
Uusia lukutaitoja rakentamassa - Building new literaciesISSN Search the Publication Forum
2343-2608Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/69092Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28702569
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta
Kauppinen, Pia; Koskivainio, Milja (2012)KAUPPINEN, P. & KOSKIVAINIO, M. 2012. "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan." Kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta. Jyväskylän yliopisto: Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustie-teen ... -
Viewing CLIL through the eyes of former pupils : Insights into foreign language and intercultural attitudes
Roiha, Anssi; Sommier, Mélodine (Taylor & Francis, 2018)This article examines the long-term effects of CLIL on former pupils’ foreign language and intercultural attitudes. The 24 participants, who received English-medium CLIL for nine years in the 1990s, were interviewed and ... -
Äidinkielen rooli vieraskielisen opetuksen eriyttämisessä
Roiha, Anssi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)This article examines the role of pupils’ L1 in Content and Language Integrated Learning (CLIL) and summarises a part of a two-phased mixed methods research. In the qualitative phase, three CLIL teachers were interviewed ... -
”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja… oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
Ranta, Pauliina; Mustonen, Rita (2020)Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, ... -
Selvitys kotimaisten kielten kielikylpyopetuksen ja vieraskielisen opetuksen tilanteesta Suomessa : kuntatason tarkastelu
Kangasvieri, Teija; Miettinen, Elisa; Palviainen, Hannele; Saarinen, Taina; Ala-Vähälä, Timo (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2012)