Äidinkielen rooli vieraskielisen opetuksen eriyttämisessä
Roiha, A. (2013). Äidinkielen rooli vieraskielisen opetuksen eriyttämisessä. AFinla-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 2013(5), 142-162. http://ojs.tsv.fi/index.php/afinla/article/view/8744/6429
Published in
AFinla-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaAuthors
Date
2013Copyright
© Tekijät © AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia
This article examines the role of pupils’ L1 in Content and Language Integrated Learning (CLIL) and
summarises a part of a two-phased mixed methods research. In the qualitative phase, three CLIL teachers
were interviewed and their CLIL lessons were observed. In the quantitative phase, a survey was formed
based on the results emerging from the qualitative phase which was answered by 44 CLIL teachers in
Finland. The results showed that language is an important factor in the differentiation of CLIL education.
First, the teachers used pupils’ L1 to differentiate their teaching and to consider the pupils’ affective and
emotional features. Second, the pupils’ L1 use was generally accepted in CLIL lessons. The study
suggests that systematic and justifiable use of pupils’ L1 can work as an effective method in supporting
weak pupils’ participation in CLIL education. However, teachers should ensure that the language
objectives are reached.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry.ISSN Search the Publication Forum
1798-7822Keywords
Original source
http://ojs.tsv.fi/index.php/afinla/article/view/8744/6429Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23962076
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vieraskielisen opetuksen monet tahot ja toimijat
Nikula, Tarja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011) -
Amurin koulun vieraskielisen opetuksen eri vaiheet
Lampinen, Sinikka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)Artikkeli käsittelee Amurin koulun vieraskielistä opetusta ja sen kehityskaarta kirjoittajan kokemusten valossa. Sinikka Lampinen on työskennellyt Amurin koulussa 20 vuotta, joista 7 vararehtorina. Kirjoituksessa on käytetty ... -
Vieraskielisen opetuksen opettajankoulutuksen koulutuspoliittiset haasteet
Järvinen, Heini-Marja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)Artikkeli käsittelee vieraskielisen opetuksen opettajankoulutusta ja sen haasteita. Vieraskielinen opetus on opetusmuoto, jossa oppilaalla on mahdollisuus oppia vierasta opetuskieltä, oppiaineen, esimerkiksi historian tai ... -
Selvitys kotimaisten kielten kielikylpyopetuksen ja vieraskielisen opetuksen tilanteesta Suomessa : kuntatason tarkastelu
Kangasvieri, Teija; Miettinen, Elisa; Palviainen, Hannele; Saarinen, Taina; Ala-Vähälä, Timo (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2012)