"En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta
Päivämäärä
2012Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
KAUPPINEN, P. & KOSKIVAINIO, M. 2012. "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan." Kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta. Jyväskylän yliopisto: Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustie-teen pro gradu -tutkielma. 79 sivua.
Tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta (Content and Language Integrated Learning). Nykyään pohditaan kielenoppimisen aloitusiän merkitystä ja varhaisen CLIL-opetuksen etuja ja haittoja. Tutkimuksen avulla pyritään lisäämään opettajien ja muiden aiheesta kiinnostuneiden tietoutta siitä, miten alkuopetusikäiset itse näkevät tilanteen.
Tutkimustehtäviä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja lapsiläh-töisyyttä korostaen. Tiedonkeruumenetelmä oli puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin yksittäin kymmentä toisen vuosiluokan oppilasta, jotka kaikki opiskelivat samalla luokalla. Luokasta kerättiin etukäteen taustatie-toja luokan opettajan teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen analyysimenetel-mä oli sisällönanalyysi.
Tulokset vastasivat kolmeen päätutkimuskysymykseen. Nämä olivat: mi-ten oppilaat suhtautuvat varhaiseen CLIL-opetukseen, CLIL-oppitunteihin ja englannin kieleen. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä myönteiset ja kieltei-set kokemukset jakaantuivat tasan. Myönteisesti suhtautuvat oppilaat toivoivat englannin kielen käytön määrän lisäämistä ja aloitusajankohta koettiin mielek-käänä. Lisäksi oppilaan yleinen suhtautuminen oli kaiken kaikkiaan positiivis-ta. Esimerkiksi myönteisesti suhtautuva oppilas saattoi kuvailla englannin kie-len opiskelun olevan kivaa. Kielteisillä kokemuksilla varustetun oppilaan suh-tautuminen oli juuri päinvastaista. Muutaman oppilaan kokemukset olivat neutraaleja. Kahden jälkimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla tulokset osoittivat oppilaiden suhtautumisen olevan pääosin positiivista. Esimerkiksi oppituntien toiminnallisuus lisäsi oppilaiden myönteistä suhtautumista. Kiel-teisten kokemuksien taustalla olivat usein ymmärtämisvaikeudet. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että oppilaiden kokemukset varhaisesta CLIL-opetuksesta ovat kokonaisuudessaan hyvin myönteissävytteisiä.
Tutkimuksen tulokset antavat opettajille lisätietoa oppilaiden suhtautumi-sesta varhaiseen CLIL-opetukseen ja mahdollisuuden kehittää omaa CLIL-opettajuuttaan. Lisäämällä opetusmenetelmiinsä toiminnallisuutta, esimerkiksi oppilaiden suosimaa askartelua, opettaja voi lisätä oppilaiden positiivista suh-tautumista. Myös varmistamalla vieraan kielen ymmärtämisen ja oppilaiden kehitystason mukainen vieraan kielen opetus edesauttavat myönteisten koke-muksien syntymistä oppilaille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ... -
Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
Ketola, Terhi; Männistö, Perttu (2015)Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Hynninen, Lea (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan ... -
Näkökulmia vieraskieliseen perusopetukseen : koulun kehittämishankkeesta koulun toimintakulttuuriksi
Rasinen, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2006)Jyväskyläläinen Kortepohjan koulu aloitti vieraskielisen opetuksen pienimuotoisena opetuskokeiluna vuonna 1991. Vuosien saatossa hanke on laajentunut koskettamaan kaikkia koulun oppilaita. Opetuksen toteuttaminen ja opiskelu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.