On Track : idiom presentation in an upper secondary EFL course book
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kivettyneet ilmaisut ovat ilmaisuja, jotka muodostuvat useammasta kuin yhdestä sanasta. Kivettyneitä ilmaisuja ei kuitenkaan jaeta erillisiin osiin sanatasolla, vaan ne käyttäytyvät ennemminkin kuten yksittäiset sanat. Kivettyneet ilmaisut jaetaan eri alaluokkiin ja idiomit ovat yksi kivettyneiden ilmaisujen alaluokista. Perinteisesti määriteltyinä idiomit ovat monisanaisia yksikköjä, joiden merkitys on vaikeaselkoinen ja rakenne muuttumaton. Tämä tarkoittaa, ettei idiomin merkitys ole määriteltävissä vain lisäämällä sen yksittäisten sanojen merkitykset yhteen. Idiomien juuret ovat syvästi kulttuurissa ja ne voidaankin nähdä kielen opiskelijan ikkunana kohdekielen kulttuureihin. Kuitenkin idiomit ja niiden piilomerkitykset voivat aiheuttaa ongelmia kielen opiskelijalle.
Tekstikirjoilla on rooli idiomien opettamisessa, ja siksi tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten lukion englannin oppikirjassa idiomit ovat esillä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Analyysissä tarkasteltiin kontekstia, jossa idiomit esiintyivät ja sen perusteella luotiin neljä erillistä kategoriaa: idiomit teksteissä, idiomit sanalistoissa, idiomit tehtävissä ja selkeästi erillisesti opetetut idiomit.
Analyysissä selvisi, että vaikka kurssikirja sisältää idiomeja, se ei tarjoa oppilaille strategioita tai tietoa kuinka tunnistaa idiomeja tai kuinka analysoida niitä. Kirja tarjoaa tarkempaa tietoa idiomeista informaatiolaatikossa, joka kuitenkin antaa melko suppean määritelmän eikä neuvo oppilaita sen enempää strategioista, kuinka idiomien merkityksiä voi yrittää analysoida. Tehtävissä esiintyvät idiomit on upotettu tehtäviin, joissa oppilas kohtaa idiomeja ja joutuu myös itse käyttämään niitä. Oppilas ei kuitenkaan välttämättä ymmärrä, että kyseessä on idiomi, sillä se ei käy tehtävissä ilmi, vaan idiomeja kohdellaan kuten muitakin sanoja ja lauseita, jotka esiintyvät tehtävässä. Kuitenkin idiomeja esiintyy kirjan pääteksteissä, joten idiomien tärkeys on huomioitu.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective
Hartikainen, Tuomas (2018)Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ... -
To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
Ylisirniö, Matti (2012)Kivettyneet ilmaisut voidaan määritellä useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka käyttäytyvät yksittäisten sanojen tavoin. Näillä fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksensä, ja on hyvin todennäköistä, ... -
Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
Myyry, Antti (2016)Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta ... -
The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Rahela, Elina (2014)Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ... -
Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
Lindström, Saara (2015)Kulttuurien välinen tuntemus ja viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa kielten opetuksessa, mistä myös asian korostus opetussuunnitelmissa ja muissa säädöksissä kertoo. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen ...