dc.contributor.advisor | McVeigh, Joseph | |
dc.contributor.advisor | Hahn, Judit | |
dc.contributor.author | Hämäläinen, Outi | |
dc.date.accessioned | 2018-10-31T07:25:50Z | |
dc.date.available | 2018-10-31T07:25:50Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60055 | |
dc.description.abstract | Kivettyneet ilmaisut ovat ilmaisuja, jotka muodostuvat useammasta kuin yhdestä sanasta. Kivettyneitä ilmaisuja ei kuitenkaan jaeta erillisiin osiin sanatasolla, vaan ne käyttäytyvät ennemminkin kuten yksittäiset sanat. Kivettyneet ilmaisut jaetaan eri alaluokkiin ja idiomit ovat yksi kivettyneiden ilmaisujen alaluokista. Perinteisesti määriteltyinä idiomit ovat monisanaisia yksikköjä, joiden merkitys on vaikeaselkoinen ja rakenne muuttumaton. Tämä tarkoittaa, ettei idiomin merkitys ole määriteltävissä vain lisäämällä sen yksittäisten sanojen merkitykset yhteen. Idiomien juuret ovat syvästi kulttuurissa ja ne voidaankin nähdä kielen opiskelijan ikkunana kohdekielen kulttuureihin. Kuitenkin idiomit ja niiden piilomerkitykset voivat aiheuttaa ongelmia kielen opiskelijalle.
Tekstikirjoilla on rooli idiomien opettamisessa, ja siksi tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten lukion englannin oppikirjassa idiomit ovat esillä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Analyysissä tarkasteltiin kontekstia, jossa idiomit esiintyivät ja sen perusteella luotiin neljä erillistä kategoriaa: idiomit teksteissä, idiomit sanalistoissa, idiomit tehtävissä ja selkeästi erillisesti opetetut idiomit.
Analyysissä selvisi, että vaikka kurssikirja sisältää idiomeja, se ei tarjoa oppilaille strategioita tai tietoa kuinka tunnistaa idiomeja tai kuinka analysoida niitä. Kirja tarjoaa tarkempaa tietoa idiomeista informaatiolaatikossa, joka kuitenkin antaa melko suppean määritelmän eikä neuvo oppilaita sen enempää strategioista, kuinka idiomien merkityksiä voi yrittää analysoida. Tehtävissä esiintyvät idiomit on upotettu tehtäviin, joissa oppilas kohtaa idiomeja ja joutuu myös itse käyttämään niitä. Oppilas ei kuitenkaan välttämättä ymmärrä, että kyseessä on idiomi, sillä se ei käy tehtävissä ilmi, vaan idiomeja kohdellaan kuten muitakin sanoja ja lauseita, jotka esiintyvät tehtävässä. Kuitenkin idiomeja esiintyy kirjan pääteksteissä, joten idiomien tärkeys on huomioitu. | fi |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | formulaic sequences | |
dc.subject.other | EFL textbooks | |
dc.title | On Track : idiom presentation in an upper secondary EFL course book | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201810314569 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | fraseologia | |
dc.subject.yso | idiomit | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | textbooks | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | phraseology | |
dc.subject.yso | idioms | |
dc.subject.yso | language learning | |