Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMcVeigh, Joseph
dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorHämäläinen, Outi
dc.date.accessioned2018-10-31T07:25:50Z
dc.date.available2018-10-31T07:25:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60055
dc.description.abstractKivettyneet ilmaisut ovat ilmaisuja, jotka muodostuvat useammasta kuin yhdestä sanasta. Kivettyneitä ilmaisuja ei kuitenkaan jaeta erillisiin osiin sanatasolla, vaan ne käyttäytyvät ennemminkin kuten yksittäiset sanat. Kivettyneet ilmaisut jaetaan eri alaluokkiin ja idiomit ovat yksi kivettyneiden ilmaisujen alaluokista. Perinteisesti määriteltyinä idiomit ovat monisanaisia yksikköjä, joiden merkitys on vaikeaselkoinen ja rakenne muuttumaton. Tämä tarkoittaa, ettei idiomin merkitys ole määriteltävissä vain lisäämällä sen yksittäisten sanojen merkitykset yhteen. Idiomien juuret ovat syvästi kulttuurissa ja ne voidaankin nähdä kielen opiskelijan ikkunana kohdekielen kulttuureihin. Kuitenkin idiomit ja niiden piilomerkitykset voivat aiheuttaa ongelmia kielen opiskelijalle. Tekstikirjoilla on rooli idiomien opettamisessa, ja siksi tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten lukion englannin oppikirjassa idiomit ovat esillä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Analyysissä tarkasteltiin kontekstia, jossa idiomit esiintyivät ja sen perusteella luotiin neljä erillistä kategoriaa: idiomit teksteissä, idiomit sanalistoissa, idiomit tehtävissä ja selkeästi erillisesti opetetut idiomit. Analyysissä selvisi, että vaikka kurssikirja sisältää idiomeja, se ei tarjoa oppilaille strategioita tai tietoa kuinka tunnistaa idiomeja tai kuinka analysoida niitä. Kirja tarjoaa tarkempaa tietoa idiomeista informaatiolaatikossa, joka kuitenkin antaa melko suppean määritelmän eikä neuvo oppilaita sen enempää strategioista, kuinka idiomien merkityksiä voi yrittää analysoida. Tehtävissä esiintyvät idiomit on upotettu tehtäviin, joissa oppilas kohtaa idiomeja ja joutuu myös itse käyttämään niitä. Oppilas ei kuitenkaan välttämättä ymmärrä, että kyseessä on idiomi, sillä se ei käy tehtävissä ilmi, vaan idiomeja kohdellaan kuten muitakin sanoja ja lauseita, jotka esiintyvät tehtävässä. Kuitenkin idiomeja esiintyy kirjan pääteksteissä, joten idiomien tärkeys on huomioitu.fi
dc.format.extent24
dc.language.isoen
dc.subject.otherformulaic sequences
dc.subject.otherEFL textbooks
dc.titleOn Track : idiom presentation in an upper secondary EFL course book
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201810314569
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysofraseologia
dc.subject.ysoidiomit
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysophraseology
dc.subject.ysoidioms
dc.subject.ysolanguage learning


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot