dc.contributor.author | Honko, Mari | |
dc.contributor.author | Mustonen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2018-10-23T04:46:00Z | |
dc.date.available | 2018-10-23T04:46:00Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Honko, M., & Mustonen, S. (2018). Kielitietoista yhteistyötä : katse oman äidinkielen opetukseen. <i>Suomenopettajat : Suomi toisena kielenä -opettajat ry:n jäsenlehti</i>, <i>2018</i>(3), 8-19. | |
dc.identifier.other | CONVID_28661464 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_79145 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59904 | |
dc.description.abstract | Tässä kirjoituksessa tarkastelemme
monikielistä pedagogiikkaa
ja kielitietoista koulua oman
äidinkielen opetuksen ja muiden
oppiaineiden välisen yhteistyön
näkökulmasta. Tuomme esiin oman
äidinkielen opettajien kokemuksia
siitä, miten äidinkielten
näkyvyyden lisääminen voi
tukea monikielisten oppilaiden
identiteettityötä ja osallisuutta
sekä kielellisten taitojen ja
eri aineiden oppisisältöjen
tehokasta karttumista.
Kokemukset osoittavat, että
jaettu asiantuntijuus ei ole
itsestäänselvyys. Parhaimmillaan
se kuitenkin synnyttää uusia,
kaikkien oppilaiden oppimista
tukevia käytänteitä ja lisää koko
koulun ymmärrystä lähiympäristön
kielellisestä moninaisuudesta.
Kirjoitus perustuu kuuteen tätä
kirjoitusta varten tekemäämme
haastatteluun sekä aikaisemmin
julkaistuihin lähteisiin, Vertailusta
voimaa -hankkeessamme
käytyihin keskusteluihin (Koneen
säätiö 2016–2017) ja omiin
kokemuksiimme suomen kielen
opettajina ja opettajankouluttajina. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomi toisena kielenä -opettajat ry | |
dc.relation.ispartofseries | Suomenopettajat : Suomi toisena kielenä -opettajat ry:n jäsenlehti | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | äidinkieli (kieli) | |
dc.title | Kielitietoista yhteistyötä : katse oman äidinkielen opetukseen | |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201810164437 | |
dc.contributor.laitos | Avoin yliopisto | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Open University | en |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomi toisena kielenä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.contributor.oppiaine | Finnish as a Second Language | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2018-10-16T12:15:05Z | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 8-19 | |
dc.relation.issn | 2489-3870 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 2018 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2018 Suomi toisena kielenä -opettajat ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | kielitietoinen opetus ja kasvatus | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p37832 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24613 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |