dc.contributor.advisor | Dufva, Hannele | |
dc.contributor.author | Näreaho, Saana | |
dc.date.accessioned | 2018-10-19T05:21:59Z | |
dc.date.available | 2018-10-19T05:21:59Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59878 | |
dc.description.abstract | Vieraan kielen opettamista on varhaistettu ja jopa ensimmäisen luokan aloittavat voivat alkaa opiskella vierasta kieltä. Englannin kieli on pitänyt paikkansa suosituimpana vieraana kielenä, jonka suurin osa nuorista oppilaista valitsee ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi. Koska englannin kieli on osa monen suomalaisen arkea, sen on huomattu myös vaikuttavan myös kielen oppimiseen koulussa (ks. Leppänen ym. 2007). Kielen oppimisen tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota oppijan tunteiden ja oppimisen väliseen yhteyteen (ks. esim. Perkun 2014; Järvelä 2011).
Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten nuoret kielen oppijat kokevat itsensä kielenoppijoina. Tutkimuksen taustaosiossa käyn läpi englannin kielen asemaa Suomessa sekä suomalaisessa perusopetuksessa oppiaineena. Tutkimusaineisto on kerätty kahden eri menetelmän avulla ja kohteena oli ryhmä 5. luokan oppilaita, jotka opiskelevat englannin kieltä ensimmäisenä vieraana kielenään. Oppilaat piirsivät kuvia itsestään englannin kielen oppijoina, jonka jälkeen haastattelin heidät yksitellen ja kysyin tarkempia kysymyksiä piirrosten pohjalta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että lähes kaikki oppilaista olivat käyttäneet tai käyttävät englannin kieltä joissakin arjen tilanteissa. Sekä kuvissa että haastattelussa korostuivat tunteiden lisäksi tilanteet, joissa opitaan englantia sekä välineet, jotka helpottavat oppimista. Osalle oppilaista oppikirja tuki oppimista, kun taas osalle oppiminen tuntui tehokkaammalta esimerkiksi puhumalla kieltä tai kuuntelemalla musiikkia. | fi |
dc.format.extent | 59 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201810194457 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | lower comprehensive school | |
dc.subject.yso | emotions | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | school children | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |