Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorDufva, Hannele
dc.contributor.authorNäreaho, Saana
dc.date.accessioned2018-10-19T05:21:59Z
dc.date.available2018-10-19T05:21:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59878
dc.description.abstractVieraan kielen opettamista on varhaistettu ja jopa ensimmäisen luokan aloittavat voivat alkaa opiskella vierasta kieltä. Englannin kieli on pitänyt paikkansa suosituimpana vieraana kielenä, jonka suurin osa nuorista oppilaista valitsee ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi. Koska englannin kieli on osa monen suomalaisen arkea, sen on huomattu myös vaikuttavan myös kielen oppimiseen koulussa (ks. Leppänen ym. 2007). Kielen oppimisen tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota oppijan tunteiden ja oppimisen väliseen yhteyteen (ks. esim. Perkun 2014; Järvelä 2011). Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten nuoret kielen oppijat kokevat itsensä kielenoppijoina. Tutkimuksen taustaosiossa käyn läpi englannin kielen asemaa Suomessa sekä suomalaisessa perusopetuksessa oppiaineena. Tutkimusaineisto on kerätty kahden eri menetelmän avulla ja kohteena oli ryhmä 5. luokan oppilaita, jotka opiskelevat englannin kieltä ensimmäisenä vieraana kielenään. Oppilaat piirsivät kuvia itsestään englannin kielen oppijoina, jonka jälkeen haastattelin heidät yksitellen ja kysyin tarkempia kysymyksiä piirrosten pohjalta. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että lähes kaikki oppilaista olivat käyttäneet tai käyttävät englannin kieltä joissakin arjen tilanteissa. Sekä kuvissa että haastattelussa korostuivat tunteiden lisäksi tilanteet, joissa opitaan englantia sekä välineet, jotka helpottavat oppimista. Osalle oppilaista oppikirja tuki oppimista, kun taas osalle oppiminen tuntui tehokkaammalta esimerkiksi puhumalla kieltä tai kuuntelemalla musiikkia.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.title”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201810194457
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysolower comprehensive school
dc.subject.ysoemotions
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysoschool children
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysolanguages
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot