dc.contributor.advisor | Lohvansuu, Kaisa | |
dc.contributor.author | Tommiska, Nenne | |
dc.date.accessioned | 2018-09-13T07:35:51Z | |
dc.date.available | 2018-09-13T07:35:51Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59502 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko varhaisilla aivovasteilla mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta. Tutkimuksessani käytin pitkittäisasetelmaa, jossa tutkittavat on jaettu riski- ja kontrolliryhmiin kuuluviin lapsiin ja nuoriin. Selvitin, vaikuttaako lukivaikeuden riskiryhmään kuuluminen lukemisen nopeuteen kahdeksannella luokalla ja eroaako se riski- ja kontrolliryhmän välillä. Koehenkilöt kuuluivat Longitudinal Study of Dyslexia -pitkittäistutkimuksen aineistoon, jossa samoja lapsia oli seurattu kuuden kuukauden iästä kahdeksannelle luokalla asti. Regressioanalyysia käyttäen sain tutkimuksessani selville, että varhaisten herätevasteiden ja varhaisten lukemista mittaavien muuttujien avulla on mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta riskiryhmään kuuluvilla tutkittavilla. Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että varhaisten herätevasteiden avulla voidaan selvittää myöhempää lukemisen tasoa ja tehdä ennustuksia lukemisen kehittymisestä. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | herätevasteet | |
dc.subject.other | pitkittäistutkimus | |
dc.title | Varhaisten aivovasteiden yhteydet lukutaidon kehittymiseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809134103 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | pitkittäistutkimus | |
dc.subject.yso | perinnöllisyys | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | lukihäiriöt | |
dc.subject.yso | dysleksia | |
dc.subject.yso | kielellinen kehitys | |
dc.subject.yso | kielelliset häiriöt | |
dc.subject.yso | neuropsykologia | |
dc.subject.yso | nimeäminen | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |