Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLohvansuu, Kaisa
dc.contributor.authorTommiska, Nenne
dc.date.accessioned2018-09-13T07:35:51Z
dc.date.available2018-09-13T07:35:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59502
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko varhaisilla aivovasteilla mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta. Tutkimuksessani käytin pitkittäisasetelmaa, jossa tutkittavat on jaettu riski- ja kontrolliryhmiin kuuluviin lapsiin ja nuoriin. Selvitin, vaikuttaako lukivaikeuden riskiryhmään kuuluminen lukemisen nopeuteen kahdeksannella luokalla ja eroaako se riski- ja kontrolliryhmän välillä. Koehenkilöt kuuluivat Longitudinal Study of Dyslexia -pitkittäistutkimuksen aineistoon, jossa samoja lapsia oli seurattu kuuden kuukauden iästä kahdeksannelle luokalla asti. Regressioanalyysia käyttäen sain tutkimuksessani selville, että varhaisten herätevasteiden ja varhaisten lukemista mittaavien muuttujien avulla on mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta riskiryhmään kuuluvilla tutkittavilla. Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että varhaisten herätevasteiden avulla voidaan selvittää myöhempää lukemisen tasoa ja tehdä ennustuksia lukemisen kehittymisestä.fi
dc.format.extent28
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherherätevasteet
dc.subject.otherpitkittäistutkimus
dc.titleVarhaisten aivovasteiden yhteydet lukutaidon kehittymiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809134103
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysopitkittäistutkimus
dc.subject.ysoperinnöllisyys
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.subject.ysokielelliset häiriöt
dc.subject.ysoneuropsykologia
dc.subject.ysonimeäminen
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot