Varhaisten aivovasteiden yhteydet lukutaidon kehittymiseen

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko varhaisilla aivovasteilla mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta. Tutkimuksessani käytin pitkittäisasetelmaa, jossa tutkittavat on jaettu riski- ja kontrolliryhmiin kuuluviin lapsiin ja nuoriin. Selvitin, vaikuttaako lukivaikeuden riskiryhmään kuuluminen lukemisen nopeuteen kahdeksannella luokalla ja eroaako se riski- ja kontrolliryhmän välillä. Koehenkilöt kuuluivat Longitudinal Study of Dyslexia -pitkittäistutkimuksen aineistoon, jossa samoja lapsia oli seurattu kuuden kuukauden iästä kahdeksannelle luokalla asti. Regressioanalyysia käyttäen sain tutkimuksessani selville, että varhaisten herätevasteiden ja varhaisten lukemista mittaavien muuttujien avulla on mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta riskiryhmään kuuluvilla tutkittavilla. Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että varhaisten herätevasteiden avulla voidaan selvittää myöhempää lukemisen tasoa ja tehdä ennustuksia lukemisen kehittymisestä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809134103Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share