Varhaisten aivovasteiden yhteydet lukutaidon kehittymiseen
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko varhaisilla aivovasteilla mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta. Tutkimuksessani käytin pitkittäisasetelmaa, jossa tutkittavat on jaettu riski- ja kontrolliryhmiin kuuluviin lapsiin ja nuoriin. Selvitin, vaikuttaako lukivaikeuden riskiryhmään kuuluminen lukemisen nopeuteen kahdeksannella luokalla ja eroaako se riski- ja kontrolliryhmän välillä. Koehenkilöt kuuluivat Longitudinal Study of Dyslexia -pitkittäistutkimuksen aineistoon, jossa samoja lapsia oli seurattu kuuden kuukauden iästä kahdeksannelle luokalla asti. Regressioanalyysia käyttäen sain tutkimuksessani selville, että varhaisten herätevasteiden ja varhaisten lukemista mittaavien muuttujien avulla on mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta riskiryhmään kuuluvilla tutkittavilla. Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että varhaisten herätevasteiden avulla voidaan selvittää myöhempää lukemisen tasoa ja tehdä ennustuksia lukemisen kehittymisestä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29509]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suvussa esiintyvän lukemisvaikeusriskin yhteys motoriseen ja kielelliseen kehitykseen : tallaako lapsi kielensä päälle?
Viholainen, Helena (Jyväskylän yliopisto, 2006)Helena Viholaisen pitkittäistutkimus osoitti, ettei suomalainen kansanuskomus kielen päälle tallaamisesta pidä paikkaansa. Päinvastoin varhainen liikuntataitojen oppiminen edistää myös kielellisten taitojen oppimista. ... -
Discriminatory Brain Processes of Native and Foreign Language in Children with and without Reading Difficulties
Azaiez, Najla; Loberg, Otto; Lohvansuu, Kaisa; Ylinen, Sari; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H. T. (MDPI AG, 2023)The association between impaired speech perception and reading difficulty has been well established in native language processing, as can be observed from brain activity. However, there has been scarce investigation of ... -
Verbal and academic skills in children with type 1 diabetes
Hannonen, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.