University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus

Thumbnail
View/Open
645.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Metsälä, Lari
Date
2019
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tuottojohtaminen on hinnoittelun ja kapasiteetinhallinnan strategia, joka pyrkii tuoton maksimointiin myyntiprosessissa, jonka ominaispiirteitä ovat rajattu kapasiteetti, satunnaisesti vaihtuva kysyntä ja tietty aikaväli, jonka aikana myynti voi tapahtua. Yksi tyypillinen keino toteuttaa tuottojohtamista on dynaaminen hinnoittelu, jossa tuotteen tai palvelun hinta vaihtelee esimerkiksi ostoajankohdasta tai jäljellä olevasta kapasiteetista riippuen. Tuottojohtamisstrategian mukainen dynaaminen hinnoittelu on yleistynyt selvästi viime vuosina eri toimialoilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä asiakkaan kokemaan dynaamisen hinnoittelun oikeudenmukaisuuteen ja miten hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus on yhteydessä asiakastyytyväisyyteen ja uudelleenostoaikomukseen. Tutkimusaineisto kerättiin Kotipizzan kotiinkuljetuspalvelun dynaamisen hinnoittelun kampanjan yhteydessä. Sähköiseen kyselylomakkeeseen saatiin yhteensä 439 vastausta. Teorian pohjalta luotuja hypoteeseja testattiin rakenneyhtälömallinnuksella, joka toteutettiin IBM SPSS Amos-ohjelmalla. Tuloksista selvisi, että hinnoittelumenetelmien tuntemisella oli positiivinen yhteys ja kalliilla hintamielikuvalla negatiivinen yhteys dynaamisen hinnoittelun koettuun oikeudenmukaisuuteen. Toisin kuin aiemmissa tutkimuksissa, asiakasuskollisuus lisäsi hinnoittelun oikeudenmukaisuutta. Dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus vaikutti positiivisesti asiakastyytyväisyyteen. Tutkimus vahvistaa aiempaa näyttöä siitä, että dynaamisen hinnoittelun käyttöönotossa tulee huomioida erityisesti se, että asiakkaat eivät koe hinnoittelua epäoikeudenmukaisena. Suojattomuuden tunteen vaikutusta hinnan koettuun oikeudenmukaisuuteen ja hinnan koetun oikeudenmukaisuuden vaikutusta uudelleenostoaikomukseen ei voitu selvittää tässä tutkimuksessa. Näitä ilmiöitä olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin tulevaisuudessa. ...
Keywords
tuottojohtaminen dynaaminen hinnoittelu hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus hinnoittelu oikeudenmukaisuus hinnat asiakasuskollisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912025073

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Uudenmaan riistanhoitopiirin valkohäntäkauriskannan arviointi dynaamisen populaatiomallin avulla 

    Rantanen, Jani (2018)
    Valkohäntäkauris (Odocoileus virginianus) on Suomeen riistaeläimeksi tuotu vieraslaji. Valkohäntäkaurispopulaation kokoa säädellään metsästyksellä esimerkiksi liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi. Kannan koosta on tärkeä ...
  • Dynaamisen jakeluketjun ja komponenttipohjaisen liiketoimintamallinnuksen soveltuvuuden vertailu verkostossa toimivan yrityksen organisaation kehittämisessä : käsitteellinen tutkimus 

    Tirranen, Waltteri (2008)
  • Motorisen kontrollin mittaaminen ja toistettavuus dynaamisen tasapainotestin aikana 

    Nevanperä, Samuli (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko V-aaltotekniikkaa, joka mittaa supraspinaalisen aktiivisuuden määrää tahdonalaisen lihasaktiivisuuden aikana, hyödyntää neuraalisten vasteiden mittaamisessa dynaamisen ...
  • Mandatory reserves system and the pricing of pharmaceutical products in Finland 

    Zad, Youssef (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on valottaa lääkkeiden velvoitevarastointijärjestelmää ja estimoida sen mahdollisia vaikutuksia lääkkeiden hinnoitteluun. Lääkkeiden velvoitevarastointijärjestelmän avulla ...
  • Hinnoittelun psykologia: ysiysi-hinnat vs. tasahinnat : hintapäätteiden vaikutus kuluttajan hintakäsityksen ja ostoaikomuksen muodostumiseen arkisissa ostopäätöstilanteissa 

    Martikainen, Kalle (2018)
    Hinnalla on moniulotteinen merkitys kuluttajien arkipäivän elämässä. Yritykselle hinta on yksi markkinoinnin kilpailukeinoista, jolla se voi vaikuttaa kannattavuuteensa ja asiakkaiden ostoaikomuksiin. Tämän tutkimuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre