Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKarjaluoto, Heikki
dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorMartikainen, Kalle
dc.date.accessioned2018-08-08T06:44:10Z
dc.date.available2018-08-08T06:44:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59149
dc.description.abstractHinnalla on moniulotteinen merkitys kuluttajien arkipäivän elämässä. Yritykselle hinta on yksi markkinoinnin kilpailukeinoista, jolla se voi vaikuttaa kannattavuuteensa ja asiakkaiden ostoaikomuksiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajat kokevat tasahinnat ja ysiysi-hinnat ja miten suuri vaikutus hinnan koetulla mukavuudella sekä ostotapahtuman koetulla mukavuudella on ostoaikomukseen. Lisäksi haluttiin selvittää miten hinnan välittämä laatumielikuva ja hinnan houkuttelevuus vaikuttavat kuluttajan ostoaikomukseen kahden erityyppisen ja -hintaisen tuotteen ostopäätöstilanteessa. Tuotteiksi valikoituivat pölynimuri ja noutokahvi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin ja Webropol-kyselytyökalun avulla saatiin yhteensä 66 vastausta. Dataa analysoitiin ensin SPSS-ohjelmalla, jonka jälkeen SmartPLS-ohjelmalla tehtiin rakenneyhtälömallit ja hypoteesien testaukset. Tutkimuksesta kävi ilmi, että hinnan houkuttelevuudella suhteessa omaan sisäiseen referenssihintaan on selkeä positiivinen ja tilastollisesti merkitsevä suhde ostoaikomukseen. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että tuotteella ja ostotilanteella on vaikutusta kuluttajan kokemaan tulkintaan eri hinnanpäätteiden välillä.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherTasahinnat
dc.subject.otherysiysi-hinnat
dc.subject.otherreferenssihinta
dc.subject.otherhintakäsitys
dc.subject.otherostoaikomus
dc.subject.otherhinnan mukavuus
dc.subject.otherostotapahtuman mukavuus
dc.subject.otherhinnan houkuttelevuus
dc.subject.otherhinnan välittämä laatumielikuva
dc.titleHinnoittelun psykologia: ysiysi-hinnat vs. tasahinnat : hintapäätteiden vaikutus kuluttajan hintakäsityksen ja ostoaikomuksen muodostumiseen arkisissa ostopäätöstilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808083786
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysohinnoittelu
dc.subject.ysoostokäyttäytyminen
dc.subject.ysokuluttajahinnat
dc.subject.ysohinnat
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot