Show simple item record

dc.contributor.authorInha, Karoliina
dc.date.accessioned2018-07-09T05:40:15Z
dc.date.available2018-07-09T05:40:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationInha, K. (2018). Vuosi kärkihanketta takana. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>, 9 (4). Retrieved from <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takana">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takana</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58865
dc.description.abstractPääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmassa asetetaan tavoitteeksi Suomi maana, jossa tekee mieli oppia koko ajan uutta. Osana hallituksen Uusi peruskoulu -ohjelmaa käynnistettiin kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan mukaisesti kielten kärkihanke, jonka puitteissa keväällä 2017 Opetushallitus myönsi 95 hankkeelle valtionavustusta kielten opetuksen varhentamiseen, kehittämiseen ja lisäämiseen. Valtaosa hankkeista kohdentui varhentamiseen. Paikallisilla kokeiluilla pyritään etsimään ja kehittämään uusia toimintamalleja lasten varhaisen kielenoppimiskyvyn hyödyntämiseksi. Kieltenopiskelua varhennetaan joissain kunnissa alkamaan jo alkuopetuksessa, minkä lisäksi kieliin voidaan tutustua esimerkiksi kielimaistiaisten kautta jo esikoulussa tai varhaiskasvatuksessa. Lisäksi hankkeiden avulla kehitetään koulujen kielitietoista toimintakulttuuria sekä vahvistetaan Suomen kielivarantoa kehittämällä oppilaslähtöisiä, oppimiseen innostavia ja motivoivia toimintamalleja, jotka tukevat oppilaiden sitoutumista kieltenopiskeluun. Tässä artikkelissa esitellään paikallisissa kokeiluissa kehitettyjä tapoja tuoda vieraita kieliä mukaan jo varhaiskasvatukseen, esiopetukseen ja alkuopetukseen. Lopuksi esitellään kärkihankkeessa tehtyä kartoitusta 1.–3.-luokkalaisten motivaatiosta opiskella kieliä sekä opettajien ja huoltajien käsityksistä varhennetusta kieltenopetuksesta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takana
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherkieltenopetuksen varhentaminenfi
dc.subject.othervarhennettu kieltenopetusfi
dc.subject.otherkieltenopetusfi
dc.subject.otherkärkihankefi
dc.titleVuosi kärkihanketta takana
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201807093486
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume9
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysoperuskoulufi
dc.subject.ysovarhaiskasvatusfi
dc.subject.ysoesiopetusfi
dc.subject.ysoalkuopetusfi
dc.subject.ysokielen oppiminenfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0