The usage intention of online payment methods and the effects of willingness to pay, pain of paying and perceived ownership

Abstract
Työn tavoitteena oli tutkia kuluttajan maksumenetelmän valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä näiden valintojen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat pääsääntöisesti keskittyneet perinteisiin maksumenetelmiin, eikä onlinemaksumenetelmiin ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Tästä syystä tutkimukseen valittiin yleisimmät online-maksumenetelmät, joita ovat maksukortti, verkkopankki, PayPal ja lasku. Tutkimuksessa hyödynnettiin Technology Acceptance – teoriaa sekä consumer acceptance of mobile payments – mallia. Niiden mukaan kuluttajan uuden teknologian omaksumiseen vaikuttavat koettu hyöty, helppokäyttöisyys, riski sekä asenne. Maksukäyttäytymisen vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen on laaja tutkimusalue. Maksuhalukkuus, koettu epämukavuus maksutilanteessa sekä koettu omistajuus valittiinkin tutkimuksen kohteiksi tutkijan oman mielenkiinnon vuoksi. Kuluttajakäyttäytymistä mittaavat indikaattorit pohjautuivat useihin aikaisempiin tutkimuksiin ja mittareihin. Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella strukturoidulla kyselylomakkeella, joka jaettiin internet-kyselynä. Kaikkien vastaajien tuli vastata annettuihin kysymyksiin saman ostotilanteen sekä yhden arvotun maksumenetelmän pohjalta. Tulosten mukaan kuluttajan aikomukseen maksaa online-maksumenetelmällä vaikuttavat kuluttajan asenne, koettu hyödyllisyys ja koettu helppokäyttöisyys. Edellisistä poiketen koetulla riskillä ei ole vaikutusta käyttöaikomukseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat jakaantuneet koetun riskin vaikutuksen osalta kahteen ääripäähän, joten voimme todeta, että tulokset ovat osittain johdonmukaisia aikaisempien tulosten kanssa. Käyttöaikomuksella on lisäksi vaikutusta koettuun epämiellyttävyyteen sekä koettuun omistajuuteen. Maksu- ja käyttöaikomuksen välillä ei ole merkittävää yhteyttä. Aikaisemmat tutkimukset ovat tässäkin keskittyneet perinteisiin maksuvälineisiin, eikä maksuaikomuksesta online-kontekstissa ole riittävästi tietoa. Tulosten mukaan voidaan kuitenkin todeta, että maksuaikomukseen verkossa vaikuttavat eri tekijät kuin maksuaikomukseen perinteisillä maksuvälineillä.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share