The usage intention of online payment methods and the effects of willingness to pay, pain of paying and perceived ownership
Abstract
Työn tavoitteena oli tutkia kuluttajan maksumenetelmän valintaan vaikuttavia tekijöitä
sekä näiden valintojen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Aikaisemmat tutkimukset
ovat pääsääntöisesti keskittyneet perinteisiin maksumenetelmiin, eikä onlinemaksumenetelmiin
ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Tästä syystä tutkimukseen
valittiin yleisimmät online-maksumenetelmät, joita ovat maksukortti, verkkopankki,
PayPal ja lasku.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Technology Acceptance – teoriaa sekä consumer
acceptance of mobile payments – mallia. Niiden mukaan kuluttajan uuden teknologian
omaksumiseen vaikuttavat koettu hyöty, helppokäyttöisyys, riski sekä asenne.
Maksukäyttäytymisen vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen on laaja tutkimusalue.
Maksuhalukkuus, koettu epämukavuus maksutilanteessa sekä koettu omistajuus
valittiinkin tutkimuksen kohteiksi tutkijan oman mielenkiinnon vuoksi.
Kuluttajakäyttäytymistä mittaavat indikaattorit pohjautuivat useihin aikaisempiin
tutkimuksiin ja mittareihin.
Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella strukturoidulla kyselylomakkeella, joka
jaettiin internet-kyselynä. Kaikkien vastaajien tuli vastata annettuihin kysymyksiin saman
ostotilanteen sekä yhden arvotun maksumenetelmän pohjalta.
Tulosten mukaan kuluttajan aikomukseen maksaa online-maksumenetelmällä
vaikuttavat kuluttajan asenne, koettu hyödyllisyys ja koettu helppokäyttöisyys.
Edellisistä poiketen koetulla riskillä ei ole vaikutusta käyttöaikomukseen. Aikaisemmat
tutkimukset ovat jakaantuneet koetun riskin vaikutuksen osalta kahteen ääripäähän, joten
voimme todeta, että tulokset ovat osittain johdonmukaisia aikaisempien tulosten kanssa.
Käyttöaikomuksella on lisäksi vaikutusta koettuun epämiellyttävyyteen sekä koettuun
omistajuuteen. Maksu- ja käyttöaikomuksen välillä ei ole merkittävää yhteyttä.
Aikaisemmat tutkimukset ovat tässäkin keskittyneet perinteisiin maksuvälineisiin, eikä
maksuaikomuksesta online-kontekstissa ole riittävästi tietoa. Tulosten mukaan voidaan
kuitenkin todeta, että maksuaikomukseen verkossa vaikuttavat eri tekijät kuin
maksuaikomukseen perinteisillä maksuvälineillä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806293431Käytä tätä linkitykseen.
Language
English