KiVa-interventio ja Verso-ohjelma osana koulun kasvatustyötä
Perttunen, TT. 2018. KiVa-interventio ja Verso-ohjelma osana koulun kasvatustyötä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius.
Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 43 sivua ja 1 liite.
Tarkasteltaessa kansainvälisiä koulukiusaamisen interventioihin liittyviä tutkimustuloksia on todettu, että kokemukset interventioiden vaikutuksista peilautuvat suoraan ohjelman fideliteetin kanssa. Tässä opinnäytetyössä tarkastelen suomalaisissa kouluissa käytössä olevia KiVa-interventiota ja Verso-ohjelmaa kuvailevan kirjallisuusanalyysin keinoin. Tavoitteena on luoda kuvaa ohjelmista niin oppilaiden kuin opettajienkin näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on perehtyä tekijöihin, jotka edesauttavat tai estävät interventioiden vaikuttavuutta.
Tutkimusaineistoksi valittiin 210 artikkelin otannasta 18 artikkelia, joista 10 koskee KiVa-interventiota ja 8 Verso-ohjelmaa, vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Valituista artikkeleista laadittiin tiivistelmät taulukkoon, jonka pohjalta tehtiin analyysi. Analyysin pohjalta nousi käsitys KiVa-intervention vahvuudesta pienten oppilaiden kiusaamiskokemuksia vähentävänä ja sivustaseuraajien sosiaalisten taitojen rakentajana. Verso osoittautui potentiaaliseksi ohjelmaksi kiusaamisen ennaltaehkäisemistyössä ja varsinkin sosiaalisten taitojen rakentamisessa. Edelleen tutkimustuloksista nousi ymmärrys ohjelmien sisäänajon ja läpiviennin olevan opettajia kuormittava prosessi, jos siihen ei saada rehtorin tukea ja jos siitä ei synny koko koulua koskeva toimintamalli.
Tutkimusten mukaan koulukulttuurin muokkaamista tulisi rakentaa siihen suuntaan, että kiusaamisesta kertomatta jättäminen vähenisi. Aineiston pohjalta ymmärrettynä ohjelmien kustannustehokkuudessa, niin taloudellisesti kuin toiminnallisestikin ajateltuna, tulisi saavuttaa sen käyttäjien luottamus. Artikkelien myötä nousee käsitys innovaatioprosessin etenemisestä monisyisenä ja laajasti erilaisista yhteiskunnallisista tekijöistä riippuvaisena. Tutkimuksen johtopäätöksenä koulukiusaamisen interventioiden teoreettisten lähtökohtien laajentaminen näyttäisi olevan perusteltua. Edelleen interventioiden muokkaamisissa olisi fideliteetin lisäämiseksi nähtävä ohjelmien käyttäjien eli oppilaiden, huoltajien ja opettajien arvo ohjelman kehittäjänä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
Salo, Anni; Takalo, Maija (2014)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää alakoulun luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulussa käytössä olevasta kiusaamisen vastaisesta interventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta. ... -
Koulun yhteisöllinen ilmapiiri ja oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatio : yhteyksiä etsimässä
Tujula, Mikko; Rautopuro, Juhani; Löfström, Jan; Niilo-Rämä, Mikko (Nuorisotutkimusseura, 2021)Aikaisemmat tutkimukset viittaavat siihen, että koulun yhteisöllisellä ilmapiirillä on yhteys oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Eräiltä osin tuo yhteys on kuitenkin kyseenalaistettu. tässä artikkelissa ... -
Kiusaaminen koulussa ja ohjatussa liikunnassa kuudennen luokan oppilailla
Myllylä, Hannu; Okkonen, Arttu (2011) -
"Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta
Palmu, Päivi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä koulukiusaamisilmiöön ja sitä aikanaan kokeneiden koulukiusattujen aikuisten kertomuksiin omista kokemuksistaan. Tutkimukseni kuuluu kvalitatiivisen tutkimuksen piiriin ja sen ... -
Koulukiusaaminen lasten kuvaamana
Hoskari, Tiina (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä koulukiusaamisesta. Tutkimuksessa on keskitytty siihen, millaisissa paikoissa koulukiusaamista tapahtuu tai voisi tapahtua sekä millaisesta ...