"Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä koulukiusaamisilmiöön ja sitä aikanaan kokeneiden koulukiusattujen aikuisten kertomuksiin omista kokemuksistaan.
Tutkimukseni kuuluu kvalitatiivisen tutkimuksen piiriin ja sen metodologia nousee fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusperinteestä. Tutkimukseni teoreettisessa osassa pohdin kiusaamisen yleistä teoriaa ja kiusaajan, kiusatun sekä sivustakatsojien roolia kiusaamisessa sekä kiusaamiseen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn keinoja koulussa. Pohdin lisäksi opettajan roolia kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja puuttumisessa.
Tutkimukseni empiirisen osuuden olen tehnyt haastattelemalla koulukiusaamista kokeneita aikuisia. Haastateltavat ovat kertoneet tutkimuksessani kokemuksiaan ja ajatuksiaan koulukiusaamisesta.
Tutkimustulosten mukaan koulukiusaamista kokeneilla aikuisilla on pääosin negatiivisia ja ikäviä muistoja koulusta, sillä he ovat kokeneet sekä psyykkistä että fyysistä kiusaamista- Nimittely, haukkuminen ja ryhmän ulkopuolelle jättäminen olivat tutkimuksessa tyypillisiä koulukiusaamisen kokemuksia. Tutkimukseen haastatellut aikuiset ovat kokeneet kiusaamista omassa luokassa, siirtymätilanteissa ja välitunneilla. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt ovat kuitenkin selvinneet kiusaamisen aiheuttamasta traumasta, mutta lähes kaikilla on joitakin seurauksia edelleen haastateltavien jokapäiväisessä elämässä, kuten itsetunnon ongelmia ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
Leinonen, Emilia (2017)Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydessä. Huomio kiinnittyy etenkin heidän opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtymättömyyden tunteen ... -
TCM-ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto : laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista
Maunula, Minna; Granlund, Kati; Harju-Luukkainen, Heidi; Palosaari, Oona (Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, 2022)• Kun ryhmässä on esimerkiksi käyttäytymisellään reagoivia oppilaita, tarvitaan nopeaa puuttumista sekä moniammatillisen ja monitieteisen näkökulman hyödyntämistä. • TCM-ryhmänhallintamenetelmän tavoitteena on tukea ... -
Trigenda®-dialogimenetelmä dialogisuuden edistäjänä oppilaan ohjauksessa ja oppilashuollossa
Ristkari, Jenni (2018)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Trigenda®-dialogimenetelmän käyttökokemuksia ja arvioida sen soveltuvuutta opetus- ja kasvatusalalla tehtävään työhön. Tutkimus nojasi dialogisuuden teoriaperustaan ... -
Luettua : Sairastunut mieli
Huovinen, Terhi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.