Koulukiusaaminen lasten kuvaamana
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä
koulukiusaamisesta. Tutkimuksessa on keskitytty siihen, millaisissa paikoissa
koulukiusaamista tapahtuu tai voisi tapahtua sekä millaisesta kiusaamisesta
on kyse.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, johon aineisto kerättiin käyttämällä Photo eliciting
interview-menetelmää. Oppilaita haastateltiin käyttäen apuna heidän itse
ottamiaan valokuvia. Tässä tutkimuksessa valokuvausta on käytetty menetelmänä
ymmärtää oppilaiden ajatusmaailmaa koulukiusaamiseen liittyen. Tutkimusmenetelmä
on lapsilähtöinen. Tutkimus toteutettiin länsisuomalaisessa neliopettajaisessa
kyläkoulussa. Siihen osallistui koulun 20 oppilasta luokka-asteilta
3-6. Kertynyt aineisto analysoitiin diskurssianalyysiä hyödyntäen. Aineistosta
nostettiin esiin ilmiöstä korostuvia merkityksiä sekä pyrittiin löytämään
niille yhteneväisyyksiä ja eroja.
Tutkimuksesta nousi esiin kolme kokemusryhmää; kiusatut, kiusaamista nähneet
ja kokemattomat. Kiusaajien ryhmää ei muodostunut. Aineiston mukaan
oppilaat pitävät yksittäistä tekoakin jo koulukiusaamisena. Leikki voi muuttua
kiusaamiseksi, kiusaaminen on vallankäyttöä ja tuo esiin erilaisia tunteita. Oppilaat
toivat esille, että kiusaamispaikkoja vältellään ja kiusaamista tapahtuu eniten
paikoissa, jotka ovat jollakin tavalla piilossa. Oppilaat kokivat tärkeimmiksi kiusaamiseen
puuttumisen keinoiksi asioista keskustelemisen ja opettajien puuttumisen
koulukiusaamiseen Tärkeäksi tekijäksi muodostui myös johdonmukainen
puuttuminen sekä selkeät rajat ja säännöt.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ... -
KiVa-interventio ja Verso-ohjelma osana koulun kasvatustyötä
Perttunen, Tarutiina (2018)Perttunen, TT. 2018. KiVa-interventio ja Verso-ohjelma osana koulun kasvatustyötä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 43 sivua ja 1 liite. Tarkasteltaessa ... -
Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
Kruus, Essi (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on lasten näkökulmaa kunnioittaen selvittää, miten lapset kuvaavat opettajan roolia lasten välisissä kiusaamistilanteissa. Tutkimuksessa on käytetty VALTAKO-tutkimushankkeen kirjoitelma-aineistoa, ... -
"Se lähtee ihan siitä, jos siellä yhteisössä on toimivat suhteet ja selvät pelisäännöt" : etnografinen tutkimus koulukiusaamista ennaltaehkäisevästä arjen työstä kiusaamisen vastaisessa hankkeessa mukanaolevalla alakoululla
Korhonen, Anu (2011)Tutkimuksen tavoitteena on kuvata erään kiusaamisen vastaiseen Kouluhyvinvointihankkeeseen osallistuneen alakoulun kahden luokan arkea ja opettajan toimintaa kohdatuissa tilanteissa. Sitä kautta tähtäimessä on avata ... -
Human dignity in the learning environment : testing a sociological paradigm for a diversity-positive milieu with school starters
Tuomi, Margaret Trotta (Institute for Educational Research, 2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.