Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe
Tekijät
Päivämäärä
2017Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan kansallissosialisteja ja Saksaa pidetään yleisesti vastuullisina sotaan ja Euroopan merkittävimpään kansanmurhaan holokaustiin. Toinen maailmansota ja sen perintö on pitkään ollut (ja on kenties yhä edelleen) arka aihe Saksassa, joten on mielenkiintoista tutkia, miten toisen maailmansodan tapahtumia opetetaan uusille sukupolville.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia representaatioita Saksasta ja sen roolista toisessa maailmansodassa luodaan suomalaisessa ja saksalaisessa oppikirjassa. Tutkimusmateriaaliksi valittiin molemmista maista yksi lukiotason historianoppikirja, jossa käsitellään toista maailmansotaa. Suomesta valittiin Forum-kirjasarjan Forum II: Kansainväliset suhteet –oppikirja ja Saksasta valittiin Ala-Saksin osavaltiossa käytettävä Zeiten und Menschen: Nationalsozialismus und deutsches Selbstverständnis –oppikirja. Saksassa jokaisella osavaltiolla on oma opetussuunnitelmansa ja sen myötä myös omat oppikirjansa. Ala-Saksin osavaltio valittiin tähän työhön, koska se on Länsi-Saksassa ja sillä on siten todennäköisesti enemmän kulttuurillisia yhtäläisyyksiä Suomen kanssa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kriittistä diskurssinanalyysiä, koska se mahdollisti myös oppikirjoihin olennaisesti liittyvän makrotason eli kulttuurisen ympäristön, historian ja niissä vallitsevien diskurssien tutkimisen ja heijastamisen analysoitavaan materiaaliin. Tämän lisäksi tutkittiin myös kielen mikrotasoa, eli minkälaisia representaatioita Saksan roolista toisessa maailmansodassa rakennetaan suomalaisessa ja saksalaisessa lukion historianoppikirjassa. Saksan roolia näissä oppikirjoissa on tutkittu agenttiuden eli aktiivisen tekijän avulla, sekä analysoimalla aktiivi- ja passiivilauseiden käyttöä oppikirjoissa.
Suomalaisessa oppikirjassa on käsitelty toista maailmansotaa ja sen tapahtumia paljon laajemmin kuin alasaksilaisessa oppikirjassa. Suomalaisesta oppikirjasta analysoitiin 21,5 sivua ja alasaksilaisesta kirjasta analysoitiin 22,5 sivua. Alasaksilaisesta kirjasta analysoitiin toisen maailmansodan tapahtumien lisäksi myös kansallissosialismin ja Hitlerin nousua. Molemmissa oppikirjoissa on käytetty enemmän aktiivi- kuin passiivilauseita, mutta alasaksilaisessa oppikirjassa on käytetty suhteessa vähemmän Saksaan ja saksalaisiin henkilöihin ja ryhmiin viittaavia agentteja kuin suomalaisessa kirjassa. Suomalaisessa oppikirjassa käytettiin usein erilaisia Saksaan ja saksalaisiin viittaavia agentteja aktiivisina tekijöinä lauseessa ja suomalaisessa oppikirjassa tuotiin enemmän esiin Saksan syyllisyyttä sotaan kuin alasaksilaisessa oppikirjassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Die Vermittlung des Konjunktivs II und seiner Ersatzform im heutigen finnischen Deutschunterricht : ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Paananen, Eetu (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin avulla saksan kielen konjunktiivi II:n ja sen korvaavan muodon esitystä kahdessa suomalaisessa lukion oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, onko ... -
Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern : ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern
Kääriäinen, Emmi (2017)Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty ... -
Die Sprache und das Sprachenlernen in den finnischen und deutschen Rahmenlehrplänen für die schulische Anfangsphase migrierter Schüler : eine kritische Diskursanalyse
Kronqvist, Maria (2017)Ihmiset liikkuvat maasta toiseen enemmän kuin koskaan. Heidän joukossaan on lukuisia lapsia ja nuoria, jotka ovat perusopetusiässä. YK:n lasten oikeuksien julistuksen mukaisesti on jokaisen lapsen saatava opetusta. ... -
Unterschiede hinsichtlich der Grammatikvermittlung im finnischen Deutschunterricht Anfang der 1980er Jahre und heute: Ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Paananen, Eetu (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin noin kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneita muutoksia kieliopin esityksessä ja määrässä suomalaisessa saksanopetuksessa kahden saksan ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.