Armas, Tero ja Moilanen : sukupuoli kolmannen luokan oppikirjoissa
Tämän tutkimuksen kiinnostuksen kohteena on sukupuolten määrällinen esiintyminen oppikirjoissa. Erityisesti kiinnostuneita ollaan kirjojen päähenkilöiden sekä opettajahahmojen sukupuolijakaumasta. Tutkimuksessa analyysin kohteena on joukko kolmannen luokan matematiikan, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjoja. Tutkimukseen valituista oppikirjoista laskettiin manuaalisesti feminiinisten, maskuliinisten ja neutraalien hahmojen lukumäärät.
Maskuliinisten hahmojen havaitaan olevan feminiinisiä yleisempiä tarkasteltaessa sukupuolten esiintyvyyttä tässä tutkimuksessa mukana olevien oppikirjojen teksteissä. Kuvituksissa on runsaasti vaihtelua siinä, minkä verran niissä esiintyy eri sukupuolten edustajia. Useimmissa oppikirjoissa kuvien enemmistö kuvaa maskuliinisia hahmoja, mutta myös muunlaisia jakaumia on havaittavissa. Oppikirjojen teksteissä opettaja kuvataan lähes poikkeuksetta sukupuoleltaan neutraalina. Kuvituksissa sukupuolineutraalius poistuu ja jopa 24 oppikirjojen 29:stä opettajan kuvasta on maskuliinisia. Oppikirjojen yhteiskunnallinen merkitys on suuri, ohjaavathan ne koulujen työtä ja oppilaiden ajattelua toimien opetussuunnitelman korvikkeena. Tulokset osoittavat uusimpienkin oppikirjojen korostavan voimakkaasti maskuliinisuutta.
...
Muu nimeke
Sukupuoli kolmannen luokan oppikirjoissaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Piilo-opetussuunnitelma sukupuolinäkökulmasta kolmannen luokan matematiikan oppikirjoissa
Kallio, Elina; Rehn, Maija (2003) -
ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
Alatalo, Satu (2018)Tutkin pro gradu -työssäni sitä, kuinka eri sukupuolet ovat esillä venäjän ja ruotsin alkeisoppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa. Tavoitteena on tarkastella venäjän ja ruotsin kielen oppikirjoja sukupuolten tasa-arvon ... -
Sukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa
Kilpeläinen, Anni; Raatikainen, Tanja (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia ... -
Magnetismin käsittely yläkoulun oppikirjoissa
Senttula, Jaakko (2018)Oppikirjat ohjaavat suuresti opettajien valintoja opetuksessa. Tästä syystä on tärke ää, että oppikirjoja tutkitaan ja päivitetään vastaamaan nykyaikaista opetussuunnitelmaa. Tässä tutkimuksessa on tutkittu neljän yläkoulun ... -
Liikkeen ja voiman kuvitus yläkoulun ja lukion fysiikan oppikirjoissa
Kurki, Pekka (2014)Kuvat ovat kiistattomasti olennainen osa ihmisen kokemusmaailmaa ja kommunikointia, ja ne ovat tärkeä osa etenkin luonnontieteitä, joissa kuvallisella ilmaisulla on aina ollut merkittävä asema niin asiantuntijoiden kuin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.