Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla sen hyvinvoinnin edistämisen keinoja positiivisen psykologian hyvinvointikäsitykseen ja sen käytännön sovelluksiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta uuden opetussuunnitelman tähtäävän oppilaiden hyvinvointiin lukuisin, mutta vielä varsin hajanaisin keinoin, sillä käytännössä hyvinvoinnin edistäminen jää vielä liiaksi paikallisten opetus-suunnitelmien ja opettajien oman motivaation varaan. Perusopetuksen arvot on kirjattu perusopetuksen opetussuunnitelmaan, mutta niistä ei ole vielä johdettu perusopetukselle yhtenäistä hyvinvointikäsitystä. Toisaalta hyvinvoinnin edistämiseen tähtääviä pyrkimyksiä esitellään opetussuunnitelmassa esimerkiksi perusopetuksen tavoitteita ja tehtäviä, sekä koulutyön järjestämistä koskevissa luvuissa laajasti.
Opetussuunnitelman ja positiivisen psykologian keinoissa edistää hyvinvointia on paljon yhtäläisyyksiä, vaikka positiivisen psykologian ja -pedagogiikan puolella pedagogiset käytänteet esitellään selkeämmin. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, olisiko positiivisen psykologian hyvinvoinnin edistämisen käytänteistä hyötyä myös suomalaisessa perusopetuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaan ajattelun taidot kuvataiteessa alakoulun vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Rantanen, Terhi (2023)Tavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin ... -
Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Jäntti, Anna (2021)Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ... -
Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Metsälä, Elina (2020)Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ... -
Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
Nykänen, Emilia; Klasila, Sari (2024)Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ... -
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ...