Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAlanen, Riikka
dc.contributor.authorPeltomäki, Laura
dc.date.accessioned2018-06-15T06:14:58Z
dc.date.available2018-06-15T06:14:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58573
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla sen hyvinvoinnin edistämisen keinoja positiivisen psykologian hyvinvointikäsitykseen ja sen käytännön sovelluksiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta uuden opetussuunnitelman tähtäävän oppilaiden hyvinvointiin lukuisin, mutta vielä varsin hajanaisin keinoin, sillä käytännössä hyvinvoinnin edistäminen jää vielä liiaksi paikallisten opetus-suunnitelmien ja opettajien oman motivaation varaan. Perusopetuksen arvot on kirjattu perusopetuksen opetussuunnitelmaan, mutta niistä ei ole vielä johdettu perusopetukselle yhtenäistä hyvinvointikäsitystä. Toisaalta hyvinvoinnin edistämiseen tähtääviä pyrkimyksiä esitellään opetussuunnitelmassa esimerkiksi perusopetuksen tavoitteita ja tehtäviä, sekä koulutyön järjestämistä koskevissa luvuissa laajasti. Opetussuunnitelman ja positiivisen psykologian keinoissa edistää hyvinvointia on paljon yhtäläisyyksiä, vaikka positiivisen psykologian ja -pedagogiikan puolella pedagogiset käytänteet esitellään selkeämmin. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, olisiko positiivisen psykologian hyvinvoinnin edistämisen käytänteistä hyötyä myös suomalaisessa perusopetuksessa.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherluonteenvahvuudet
dc.titleHyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806153229
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysohyvinvointi (terveydellinen)
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoonnellisuus
dc.subject.ysopositiivinen psykologia
dc.subject.ysoarvokasvatus
dc.subject.ysohyvä elämä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot