A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
Vaikka natiivinomainen puhe ei ole ollut kielenoppimisessa erityisen painotettu osa-alue nykyään vallitsevilla opetusmetodeilla, on ääntäminen silti tärkeä osa englannin kielen oppimista. Se vähentää väärinymmärrysten määrää kommunikaatiotilanteissa. YouTube-videot ja mobiilisovellukset sisältävät paljon materiaalia, joiden käyttöä ei ole tutkittu kattavasti, varsinkaan YouTuben tapauksessa. Teknologian ja mobiilisovellusten käytöstä opetuksessa on saatavilla jo jonkin verran aiempaa tutkimusta. Tämä tutkimus tuo näkökulmaa siihen, millaista materiaalia on saatavilla englannin kielen ääntämisen opiskeluun YouTubessa ja mobiilisovelluksina. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään näiden materiaalien käyttökelpoisuutta opetuksessa ja oppimisen apuna. Tutkimukseen sisältyi 25 YouTube-videota ja kolme mobiilisovellusta, joista tehtiin kuvaukset ja analyysit valittuun kirjallisuuteen pohjautuen. Valitsimme viisi suprasegmentaalista elementtiä tarkasteltavaksi. Kyseiset elementit olivat sanan ja lauseen paino, rytmi, intonaatio ja ‘connected speech’. Tarkastelemastamme aineistosta selvisi, että tämä materiaali on hyvin vaihtelevaa ja ennalta-arvaamatonta. Tästä teimme johtopäätöksen, että sitä tulisi kohdella toissijaisena materiaalina opetuksessa ja opetuksessa. Tällöin ennalta-arvaamattomuutta voisi tasapainottaa luotettavilla ja virallisilla lähteillä, kuten opetusmateriaaleilla kouluissa. Selvitimme kuitenkin, että nämä materiaalit ovat käyttökelpoisia oppimisen tukena, ja pystyvät tuomaan oppijoille erilaista ja autenttista materiaalia. Tämä päätelmä tuki tutkimuksen hypoteeseja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
Naskali, Milja (2022)Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Hietanen, Hilla (2012)Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
Hamm, Oona (2020)Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.