The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia seuraajia sekä katselukertoja videoillaan. Kaikkein suosituimmat videobloggaajat (tai ”tubettajat”) elättävät itsensä videoiden mainostuotoilla ja sponsoreiden tarjoamien diilien kautta. Tubettajien ympärille rakentuu usein uskollinen ja tiivis yhteisö. On syytä kuitenkin muistaa, että vloggaajan tarkoituksena on kuitenkin myydä omia tai edustamiaan tuotteita tai palveluita.
Tutkielmani tarkoituksena on tutkia yhden tietyn YouTube kanavan yhteisöllisyyden rakentumista erityisesti kielellisten keinojen kautta.. Kyseinen kanava on nimeltään Blogilates, ja se edustaa urheilu/fitness aihepiiriä. Kyseinen kanava on toiminut jo vuodesta 2013 ja on aihepiirinsä suurin ja suosituin: sillä on yli 4 miljoonaa seuraajaa. Koska kyseinen kanava on niin vaikutusvaltainen, on se hyvä tutkimuskohde. Kanavan ympärille onkin rakentunut oma brändi ja kanavan seuraajia kutsutaan omalla lempinimellään POPsters, jonka kanavan perustaja amerikkalainen Cassey Ho on keksinyt. Aineistonani oli seitseän eri videota, jotka on julkaistu vuosina 2013-2017.
Herringin (2004) tietokonevälitteinen diskurssianalyysi sekä McMillan ja Chavisin yhteisöllisyysteoria (1986) toimivat tutkimukseni pohjana.
Tutkimuksessani selvisi, että vloggaaja käyttää pitkälti samoja viestinnän keinoja kuin muukin media ja ihmisten arkipäiväinen kasvokkainen kommunikointi. Persoonapronominien käyttö, faniryhmän nimeäminen, henkilökohtaisten kokemuksien jakaminen, käskymuotojen käyttö sekä toistuvat tervehdykset ja lopetukset ovat esimerkkejä kielellisistä valinnoista joita vloggaaja käyttää yhteisöllisyyden rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi. Lisäksi selvisi, että Internetissä oleviin yhteisöihin voi soveltaa samoja rakenteita ja käsitteitä kuin fyysisiin yhteisöihin. Tällaisia esimerkkejä ovat muunmuassa jäsenyyden määrittely sekä yhteisten kokemusten jakaminen yhteisön kesken. Voidaan olettaa, että mitä parempi suhde vloggaajalla on katsojiinsa, sitä todennäköisemmin hän on suosittu ja tienaa enemmän rahaa videoillaan. Suositut vloggaajat ovat onnistuneesti luoneet yhteisön ja toimivat sekä sen johtajina että jäseninä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“The Zelda we have in our hearts” : virtual community on a video game fansite
Nihtilä, Pauliina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöllisyys ilmenee videopelifaneille suunnatulla internetsivustolla julkaistuissa teksteissä. Taustatieto rakentui useiden tutkijoiden esittämistä virtuaaliyhteisöjen ja ... -
Managing the self : a critical analysis of bullet journaling content on YouTube
Nieto, Julia Martinez (2021)This study analysed the practice of bullet journaling through its portrayal in instructional YouTube videos. Applying a multimodal critical discourse analysis methodology, the study examined the main characteristics of ... -
Keeping it real : authenticity and relatability in the videos of two YouTube animators
Partanen, Liisa (2020)Mahdollisimman autenttisen ja samaistuttavan kuvan luominen itsestä on yksi keinoista, joilla sosiaalisen median sisällöntuottajat voivat lisätä houkuttelevuuttaan kuluttajien silmissä. Sisällöntuottaja saa positiivisemman ... -
Prescriptive practices in an English-speaking language-oriented online community : a case study of Your Grammar Sucks videos
Viren, Liisa (2016)Internetin myötä kielenkäyttäjille on avautunut lukuisia mahdollisuuksia julkaista tekstejään ja mielipiteitään ja saada ne mahdollisesti hyvin suuren yleisön nähtäville. Perinteisiin medioihin kuten kirjoihin, sanoma- ja ... -
“A Shameless Ideology of Shameless Women” : Positioning the Other in Social Media Discourse Surrounding a Women’s Rights Movement in Pakistan
Sadaf, Shomaila; Siitonen, Marko (SAGE Publications, 2022)This study analyzes social media (YouTube) discourse related to Aurat March 2019, a women’s rights movement in Pakistan. Using a discourse analytical approach that draws on the premises of Positioning theory, the analysis ...