Prescriptive practices in an English-speaking language-oriented online community : a case study of Your Grammar Sucks videos
Internetin myötä kielenkäyttäjille on avautunut lukuisia mahdollisuuksia julkaista tekstejään ja mielipiteitään ja saada ne mahdollisesti hyvin suuren yleisön nähtäville. Perinteisiin medioihin kuten kirjoihin, sanoma- ja aikakauslehtiin sekä televisioon verrattuna Internetin keskustelupalstoilla, blogisivustoilla ja sosiaalisen median sivustoilla, kuten Facebookissa, kielenkäyttö on verrattain vapaata. Samaan aikaan kun kirjoittajille on avautunut vapaus julkaista kirjoituksiaan instituutioiden niitä rajoittamatta, kielenkäyttäjät ovat ottaneet tehtäväkseen valvoa toistensa kieltä kritisoimalla ja korjaamalla toisten kirjoituksia sekä määrittämällä, mikä on hyväksyttävää kielenkäyttöä ja mikä ei. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin tutkia erään verkkoyhteisön preskriptiivistä käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen aineisto koostui 33:sta YouTube-sivustolla julkaistusta videosta nimeltään Your Grammar Sucks (vapaa suom. ”Kielioppisi on syvältä”) ja niille jätetyistä kommenteista,. Videoiden pääasiallinen tarkoitus on pilkata sosiaalisessa mediassa esiintyviä tekstejä (esim. YouTube-kommentteja ja Facebook-päivityksiä), jotka kielellisesti tai sisällöllisesti poikkeavat yhteisön hyväksymistä standardeista. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin, millaiset kielen poikkeamat valikoituvat pilkattaviksi, miten videoilla luodaan huumoria poikkeamien ja niiden kirjoittajien kustannuksella sekä miten videoiden katsojat kommentoivat aihetta. Tutkimus hyödyntää aineistolähtöistä grounded theory –metodologiaa sekä multimodaalista analyysia.
Vaikka video-sarjan nimi viittaakin kieliopin painotukseen, tutkimuksessa selvisi, että yhteisön jäsenet kiinnittävät huomiota poikkeamiin standardista myös monilla muilla kielen osa-alueilla, esimerkiksi oikeinkirjoituksessa. Siinä tuli myös ilmi, että standardista poikkeavien tekstien ja niiden kirjoittajien pilkkaamiseen käytetään sanallisten arvioiden ja mielipiteiden ilmaisemisen lisäksi multimodaalisia keinoja, esimerkiksi sijoittamalla ne konteksteihin, jotka korostavat niiden ominaisuuksia, jotka poikkeavat standardista ja antavat niille uusia merkityksiä (entekstualisaatio ja resemiotisaatio). Lisäksi todettiin, että niin sarjan tuottajat kuin sen yleisö ovat ottaneet käyttöönsä juuri samoja standardista poikkeavia kielen piirteitä, joita videoilla pilkataan, lainaamalla ja generoimalla niiden perusteella uutta ”huonoa” englantia.
...
Muu nimeke
Case study of Your Grammar Sucks videosAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Language shaming practices on Youtube : ideologies of English in Vietnam
Nguyen, Hoa Dieu (2019)As English has gradually become the global language, users of this lingua franca find themselves constantly challenged and intimidated by a new wave of linguistic attack online known as “language shaming practices on ... -
Normativity in English oral production in Finland and Japan
Paakki, Henna (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2020)This research examines the effects of normativity on difficulties experienced with English oral production in Finland and Japan. Moyer’s classification of factors influencing second language acquisition (2004) as well as ... -
Authenticity, normativity and social media
Leppänen, Sirpa; Møller, Janus Spindler; Nørreby, Thomas Rørbeck; Stæhrc, Andreas; Kytölä, Samu (Elsevier BV, 2015) -
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
"Hei mitä tää ny tarkottaa?" : experiences of intercultural communication and linguistic shock while using English abroad
Hautamäki, Annikka (2016)Globalisaation ja kansainvälistymisen myötä korkeakouluopiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus on lisääntynyt huomattavasti. Ulkomailla oleskelu on tarjonnut monille hyvinkin positiivisia kokemuksia, mutta uudessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.