Keeping it real : authenticity and relatability in the videos of two YouTube animators

Abstract
Mahdollisimman autenttisen ja samaistuttavan kuvan luominen itsestä on yksi keinoista, joilla sosiaalisen median sisällöntuottajat voivat lisätä houkuttelevuuttaan kuluttajien silmissä. Sisällöntuottaja saa positiivisemman vastaanoton, kun hän näyttää olevansa teeskentelemätön ihminen, joka tekee aivan tavallisiakin asioita erityisosaamisensa lisäksi. Tässä tutkimuksessa olen analysoinut autenttisuuden ja samaistuttavuuden luomisen keinoja kahdessa animoidussa YouTube-videossa, jotka ovat kahden eri animoijan tekemiä. Analyysin menetelmänä olen käyttänyt multimodaalista diskurssianalyysia. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen olen koonnut Alice Marwickin, Charles Guignonin, Christine Kowalczykin ja Kathrynn Poundersin, Camilla Vásquezin ja Samantha Creelin, sekä Akane Kanain tekstien pohjalta. Aineistostani selvisi, että animoijat käyttivät videoissaan useita eri autenttisuuden ja samaistuttavuuden vaikutelman luomisen keinoja. He kertoivat tarinoita omasta elämästään, toivat esille valikoituja persoonallisuuden piirteitään, avasivat videoiden tekoprosessia ja puhuivat oletetuille kohderyhmilleen todennäköisesti samaistuttavista aiheista, kuten perheen kanssa matkustamisesta, hyönteispelosta ja työnkentelystä aliarvostetulla alalla. Vaikka molemmat animoijat toivat videoissaan esille myös negatiiviseksi luokiteltavia asioita, kyseiset kohdat oli kevennetty huumorin keinoin.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010236356Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share