Keeping it real : authenticity and relatability in the videos of two YouTube animators
Mahdollisimman autenttisen ja samaistuttavan kuvan luominen itsestä on yksi keinoista, joilla
sosiaalisen median sisällöntuottajat voivat lisätä houkuttelevuuttaan kuluttajien silmissä.
Sisällöntuottaja saa positiivisemman vastaanoton, kun hän näyttää olevansa teeskentelemätön
ihminen, joka tekee aivan tavallisiakin asioita erityisosaamisensa lisäksi.
Tässä tutkimuksessa olen analysoinut autenttisuuden ja samaistuttavuuden luomisen keinoja
kahdessa animoidussa YouTube-videossa, jotka ovat kahden eri animoijan tekemiä. Analyysin
menetelmänä olen käyttänyt multimodaalista diskurssianalyysia. Tutkimuksen teoreettisena
viitekehyksen olen koonnut Alice Marwickin, Charles Guignonin, Christine Kowalczykin ja
Kathrynn Poundersin, Camilla Vásquezin ja Samantha Creelin, sekä Akane Kanain tekstien
pohjalta.
Aineistostani selvisi, että animoijat käyttivät videoissaan useita eri autenttisuuden ja
samaistuttavuuden vaikutelman luomisen keinoja. He kertoivat tarinoita omasta elämästään,
toivat esille valikoituja persoonallisuuden piirteitään, avasivat videoiden tekoprosessia ja
puhuivat oletetuille kohderyhmilleen todennäköisesti samaistuttavista aiheista, kuten perheen
kanssa matkustamisesta, hyönteispelosta ja työnkentelystä aliarvostetulla alalla. Vaikka
molemmat animoijat toivat videoissaan esille myös negatiiviseksi luokiteltavia asioita, kyseiset
kohdat oli kevennetty huumorin keinoin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Managing the self : a critical analysis of bullet journaling content on YouTube
Nieto, Julia Martinez (2021)This study analysed the practice of bullet journaling through its portrayal in instructional YouTube videos. Applying a multimodal critical discourse analysis methodology, the study examined the main characteristics of ... -
“A Shameless Ideology of Shameless Women” : Positioning the Other in Social Media Discourse Surrounding a Women’s Rights Movement in Pakistan
Sadaf, Shomaila; Siitonen, Marko (SAGE Publications, 2022)This study analyzes social media (YouTube) discourse related to Aurat March 2019, a women’s rights movement in Pakistan. Using a discourse analytical approach that draws on the premises of Positioning theory, the analysis ... -
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
The semiotic resources of the interaction order in online chat rooms : a case study of a World of Warcraft community
Luukkonen, Jenni (2020)Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten vuorovaikutusjärjestyksen (eng. interaction order) semioottiset keinot ilmenevät multimodaalisessa chat-viestinnässä. Työ pyrkii laajentamaan vuorovaikutusjärjestyksen käsitettä ... -
Value creation in online brand communities on Youtube
Tikkanen, Sami (2023)Brändien ja tutkijoiden kiinnostus Web 2.0 ja sosiaalisen median mahdollistamia online-brändiyhteisöjä kohtaan on noussut viime vuosien saatossa. Näiden yhteisöjen keskiössä on yhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus, joka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.