Keeping it real : authenticity and relatability in the videos of two YouTube animators
Abstract
Mahdollisimman autenttisen ja samaistuttavan kuvan luominen itsestä on yksi keinoista, joilla
sosiaalisen median sisällöntuottajat voivat lisätä houkuttelevuuttaan kuluttajien silmissä.
Sisällöntuottaja saa positiivisemman vastaanoton, kun hän näyttää olevansa teeskentelemätön
ihminen, joka tekee aivan tavallisiakin asioita erityisosaamisensa lisäksi.
Tässä tutkimuksessa olen analysoinut autenttisuuden ja samaistuttavuuden luomisen keinoja
kahdessa animoidussa YouTube-videossa, jotka ovat kahden eri animoijan tekemiä. Analyysin
menetelmänä olen käyttänyt multimodaalista diskurssianalyysia. Tutkimuksen teoreettisena
viitekehyksen olen koonnut Alice Marwickin, Charles Guignonin, Christine Kowalczykin ja
Kathrynn Poundersin, Camilla Vásquezin ja Samantha Creelin, sekä Akane Kanain tekstien
pohjalta.
Aineistostani selvisi, että animoijat käyttivät videoissaan useita eri autenttisuuden ja
samaistuttavuuden vaikutelman luomisen keinoja. He kertoivat tarinoita omasta elämästään,
toivat esille valikoituja persoonallisuuden piirteitään, avasivat videoiden tekoprosessia ja
puhuivat oletetuille kohderyhmilleen todennäköisesti samaistuttavista aiheista, kuten perheen
kanssa matkustamisesta, hyönteispelosta ja työnkentelystä aliarvostetulla alalla. Vaikka
molemmat animoijat toivat videoissaan esille myös negatiiviseksi luokiteltavia asioita, kyseiset
kohdat oli kevennetty huumorin keinoin.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010236356Käytä tätä linkitykseen.
Language
English