Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorKemppainen, Kaisli
dc.date.accessioned2018-06-07T07:56:12Z
dc.date.available2018-06-07T07:56:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58426
dc.description.abstractYouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia seuraajia sekä katselukertoja videoillaan. Kaikkein suosituimmat videobloggaajat (tai ”tubettajat”) elättävät itsensä videoiden mainostuotoilla ja sponsoreiden tarjoamien diilien kautta. Tubettajien ympärille rakentuu usein uskollinen ja tiivis yhteisö. On syytä kuitenkin muistaa, että vloggaajan tarkoituksena on kuitenkin myydä omia tai edustamiaan tuotteita tai palveluita. Tutkielmani tarkoituksena on tutkia yhden tietyn YouTube kanavan yhteisöllisyyden rakentumista erityisesti kielellisten keinojen kautta.. Kyseinen kanava on nimeltään Blogilates, ja se edustaa urheilu/fitness aihepiiriä. Kyseinen kanava on toiminut jo vuodesta 2013 ja on aihepiirinsä suurin ja suosituin: sillä on yli 4 miljoonaa seuraajaa. Koska kyseinen kanava on niin vaikutusvaltainen, on se hyvä tutkimuskohde. Kanavan ympärille onkin rakentunut oma brändi ja kanavan seuraajia kutsutaan omalla lempinimellään POPsters, jonka kanavan perustaja amerikkalainen Cassey Ho on keksinyt. Aineistonani oli seitseän eri videota, jotka on julkaistu vuosina 2013-2017. Herringin (2004) tietokonevälitteinen diskurssianalyysi sekä McMillan ja Chavisin yhteisöllisyysteoria (1986) toimivat tutkimukseni pohjana. Tutkimuksessani selvisi, että vloggaaja käyttää pitkälti samoja viestinnän keinoja kuin muukin media ja ihmisten arkipäiväinen kasvokkainen kommunikointi. Persoonapronominien käyttö, faniryhmän nimeäminen, henkilökohtaisten kokemuksien jakaminen, käskymuotojen käyttö sekä toistuvat tervehdykset ja lopetukset ovat esimerkkejä kielellisistä valinnoista joita vloggaaja käyttää yhteisöllisyyden rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi. Lisäksi selvisi, että Internetissä oleviin yhteisöihin voi soveltaa samoja rakenteita ja käsitteitä kuin fyysisiin yhteisöihin. Tällaisia esimerkkejä ovat muunmuassa jäsenyyden määrittely sekä yhteisten kokemusten jakaminen yhteisön kesken. Voidaan olettaa, että mitä parempi suhde vloggaajalla on katsojiinsa, sitä todennäköisemmin hän on suosittu ja tienaa enemmän rahaa videoillaan. Suositut vloggaajat ovat onnistuneesti luoneet yhteisön ja toimivat sekä sen johtajina että jäseninä.fi
dc.format.extent22
dc.language.isoen
dc.subject.othercommunity theory
dc.subject.othervlogging
dc.subject.othercomputer mediated discourse analysis
dc.titleThe building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806073088
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysovideoblogit
dc.subject.ysobloggaajat
dc.subject.ysocommunality
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysovideo blogs
dc.subject.ysobloggers


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot