dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Kemppainen, Kaisli | |
dc.date.accessioned | 2018-06-07T07:56:12Z | |
dc.date.available | 2018-06-07T07:56:12Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58426 | |
dc.description.abstract | YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia seuraajia sekä katselukertoja videoillaan. Kaikkein suosituimmat videobloggaajat (tai ”tubettajat”) elättävät itsensä videoiden mainostuotoilla ja sponsoreiden tarjoamien diilien kautta. Tubettajien ympärille rakentuu usein uskollinen ja tiivis yhteisö. On syytä kuitenkin muistaa, että vloggaajan tarkoituksena on kuitenkin myydä omia tai edustamiaan tuotteita tai palveluita.
Tutkielmani tarkoituksena on tutkia yhden tietyn YouTube kanavan yhteisöllisyyden rakentumista erityisesti kielellisten keinojen kautta.. Kyseinen kanava on nimeltään Blogilates, ja se edustaa urheilu/fitness aihepiiriä. Kyseinen kanava on toiminut jo vuodesta 2013 ja on aihepiirinsä suurin ja suosituin: sillä on yli 4 miljoonaa seuraajaa. Koska kyseinen kanava on niin vaikutusvaltainen, on se hyvä tutkimuskohde. Kanavan ympärille onkin rakentunut oma brändi ja kanavan seuraajia kutsutaan omalla lempinimellään POPsters, jonka kanavan perustaja amerikkalainen Cassey Ho on keksinyt. Aineistonani oli seitseän eri videota, jotka on julkaistu vuosina 2013-2017.
Herringin (2004) tietokonevälitteinen diskurssianalyysi sekä McMillan ja Chavisin yhteisöllisyysteoria (1986) toimivat tutkimukseni pohjana.
Tutkimuksessani selvisi, että vloggaaja käyttää pitkälti samoja viestinnän keinoja kuin muukin media ja ihmisten arkipäiväinen kasvokkainen kommunikointi. Persoonapronominien käyttö, faniryhmän nimeäminen, henkilökohtaisten kokemuksien jakaminen, käskymuotojen käyttö sekä toistuvat tervehdykset ja lopetukset ovat esimerkkejä kielellisistä valinnoista joita vloggaaja käyttää yhteisöllisyyden rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi. Lisäksi selvisi, että Internetissä oleviin yhteisöihin voi soveltaa samoja rakenteita ja käsitteitä kuin fyysisiin yhteisöihin. Tällaisia esimerkkejä ovat muunmuassa jäsenyyden määrittely sekä yhteisten kokemusten jakaminen yhteisön kesken. Voidaan olettaa, että mitä parempi suhde vloggaajalla on katsojiinsa, sitä todennäköisemmin hän on suosittu ja tienaa enemmän rahaa videoillaan. Suositut vloggaajat ovat onnistuneesti luoneet yhteisön ja toimivat sekä sen johtajina että jäseninä. | fi |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | community theory | |
dc.subject.other | vlogging | |
dc.subject.other | computer mediated discourse analysis | |
dc.title | The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806073088 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.subject.yso | YouTube | |
dc.subject.yso | videoblogit | |
dc.subject.yso | bloggaajat | |
dc.subject.yso | communality | |
dc.subject.yso | YouTube | |
dc.subject.yso | video blogs | |
dc.subject.yso | bloggers | |