“The Zelda we have in our hearts” : virtual community on a video game fansite
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöllisyys ilmenee videopelifaneille suunnatulla internetsivustolla julkaistuissa teksteissä. Taustatieto rakentui useiden tutkijoiden esittämistä virtuaaliyhteisöjen ja samankaltaisten käsitteiden määritelmistä, faniyhteisöjen ja pelaajien tutkimuksesta, sekä tietokonevälitteistä viestintää käsittelevästä kirjallisuudesta.
Aineisto koostui Zelda Universe -videopelisivustolla julkaistuista artikkeleista ja niiden kommenteista. Tekstit käsittelivät The Legend of Zelda -pelisarjan tarustoon ja pelimekaniikkoihin liittyviä aiheita, joista monet ovat olleet fanien keskusteluissa kestosuosikkeja. Aineistoa tutkittiin hyödyntäen tietokonevälitteisen diskurssin analyysiä (’computer-mediated discourse analysis’). Analyysissa tarkasteltiin tekstien piirteitä Herringin viiden tason luokittelua mukaillen: rakenne, merkityssisältö, vuorovaikutus, sosiaaliset käytänteet ja multimodaalisuus.
Tuloksia vertailtiin virtuaaliyhteisöjen määritelmiin. Sivusto osoittautui selkeästi kiinnostuspohjaiseksi yhteisöksi, johon niin kommentoijat kuin vakiokirjoittajatkin kerääntyivät jaetun harrastuksen eivätkä ihmissuhteiden vuoksi. Vuorovaikutuksen taustalla näkyivät oletukset jaetusta pelitietoudesta ja implisiittisistä käytössäännöistä. Sivustolla korostui analyyttisen ja avoimen argumentoivan keskustelun arvostus; osallistujat ilmaisivat tukea ja vastaväitteitä muiden teksteihin vapaasti, ja pelisarjan kehityksestä esitettiin vahvoja mielipiteitä.
Tutkimukselle haasteita loivat virtuaalisen materiaalin muuttuvuus sekä aineiston rajaaminen. Tuloksia tulkitessa on huomioitava, ettei aineisto sisältänyt jäsenille osoitettuja kyselyitä näkökulmista yhteisöön. Lisää saman aihepiirin tutkimuksia voitaisiinkin toteuttaa keskittyen sivustojen käyttäjien haastatteluihin; havainnoivista ja etnografisemmista lähestymistavoista saadut tiedot täydentävät toisiaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
Kemppainen, Kaisli (2018)YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia ... -
"We fangirls need our fanservice" : a study on the topics of discussion in a predominantly female online football community
Valkonen, Anna (2013)Tämä tutkielma tarkastelee pääosin naisten muodostamaa Livejournal-yhteisöä, jonka kieli on englanti ja keskustelun aihe jalkapallo. Pyrin selvittämään, miten yhteisön jäsenet käsittelevät perinteisesti miehiseksi miellettyä ... -
Impact of Status and Meme Content on the Spread of Memes in Virtual Communities
Mazambani, Gideon; Carlson, Maria A.; Reysen, Stephen; Hempelmann, Christian F. (University of Jyväskylä, Agora Center, 2015)We examined the influence of meme consistency (vs. inconsistency) and intragroup status on the spread of memes in virtual communities. Prior research suggests that information consistent with the theme of the group is ... -
Constructing i dentities in an Online Community of a Video Game
Shi, Qianlu (2020)Video game production is more than a successful entertainment industry. With games as vessels, many stories have been told and experienced differently. Like many other forms of human-computer interaction, games are partly ... -
Identity construction in a pwnage video on YouTube
Lindholm, Maiju (2012)Internet on viimeisen vuosikymmenen aikana synnyttänyt lukemattomia uusia genrejä, joista huomattava osa pohjautuu vanhoihin, jo olemassaolleisiin genreihin. Toimintatavat, tarkoitukset ja saavutukset näissä genreissä ovat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.