University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“The Zelda we have in our hearts” : virtual community on a video game fansite

Thumbnail
View/Open
821.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nihtilä, Pauliina
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöllisyys ilmenee videopelifaneille suunnatulla internetsivustolla julkaistuissa teksteissä. Taustatieto rakentui useiden tutkijoiden esittämistä virtuaaliyhteisöjen ja samankaltaisten käsitteiden määritelmistä, faniyhteisöjen ja pelaajien tutkimuksesta, sekä tietokonevälitteistä viestintää käsittelevästä kirjallisuudesta. Aineisto koostui Zelda Universe -videopelisivustolla julkaistuista artikkeleista ja niiden kommenteista. Tekstit käsittelivät The Legend of Zelda -pelisarjan tarustoon ja pelimekaniikkoihin liittyviä aiheita, joista monet ovat olleet fanien keskusteluissa kestosuosikkeja. Aineistoa tutkittiin hyödyntäen tietokonevälitteisen diskurssin analyysiä (’computer-mediated discourse analysis’). Analyysissa tarkasteltiin tekstien piirteitä Herringin viiden tason luokittelua mukaillen: rakenne, merkityssisältö, vuorovaikutus, sosiaaliset käytänteet ja multimodaalisuus. Tuloksia vertailtiin virtuaaliyhteisöjen määritelmiin. Sivusto osoittautui selkeästi kiinnostuspohjaiseksi yhteisöksi, johon niin kommentoijat kuin vakiokirjoittajatkin kerääntyivät jaetun harrastuksen eivätkä ihmissuhteiden vuoksi. Vuorovaikutuksen taustalla näkyivät oletukset jaetusta pelitietoudesta ja implisiittisistä käytössäännöistä. Sivustolla korostui analyyttisen ja avoimen argumentoivan keskustelun arvostus; osallistujat ilmaisivat tukea ja vastaväitteitä muiden teksteihin vapaasti, ja pelisarjan kehityksestä esitettiin vahvoja mielipiteitä. Tutkimukselle haasteita loivat virtuaalisen materiaalin muuttuvuus sekä aineiston rajaaminen. Tuloksia tulkitessa on huomioitava, ettei aineisto sisältänyt jäsenille osoitettuja kyselyitä näkökulmista yhteisöön. Lisää saman aihepiirin tutkimuksia voitaisiinkin toteuttaa keskittyen sivustojen käyttäjien haastatteluihin; havainnoivista ja etnografisemmista lähestymistavoista saadut tiedot täydentävät toisiaan. ...
Keywords
virtual community computer-mediated discourse analysis video games videopelit verkkoyhteisöt yhteisöllisyys online communities communality
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272806

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates 

    Kemppainen, Kaisli (2018)
    YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia ...
  • "We fangirls need our fanservice" : a study on the topics of discussion in a predominantly female online football community 

    Valkonen, Anna (2013)
    Tämä tutkielma tarkastelee pääosin naisten muodostamaa Livejournal-yhteisöä, jonka kieli on englanti ja keskustelun aihe jalkapallo. Pyrin selvittämään, miten yhteisön jäsenet käsittelevät perinteisesti miehiseksi miellettyä ...
  • Constructing i dentities in an Online Community of a Video Game 

    Shi, Qianlu (2020)
    Video game production is more than a successful entertainment industry. With games as vessels, many stories have been told and experienced differently. Like many other forms of human-computer interaction, games are partly ...
  • Identity construction in a pwnage video on YouTube 

    Lindholm, Maiju (2012)
    Internet on viimeisen vuosikymmenen aikana synnyttänyt lukemattomia uusia genrejä, joista huomattava osa pohjautuu vanhoihin, jo olemassaolleisiin genreihin. Toimintatavat, tarkoitukset ja saavutukset näissä genreissä ovat ...
  • In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study 

    Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)
    Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre