Sävellyksen, sovituksen ja musiikillisen improvisaation opetus osana suomalaista musiikkioppilaitosjärjestelmää
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Säveltämisen, sovittamisen ja musiikillisen improvisaation osuus ei ainakaan opetussuunnitelmien tasolla ole ollut merkittävää suomalaisessa musiikkioppilaitosjärjestelmässä. Ne on mainittu osana opetusta, mutta käytännössä niiden opetus on ollut vaihtelevaa. Aikaisempi tutkimus osoittaa, että säveltäminen, sovittaminen ja musiikillinen improvisaatio koetaan monesti hankaliksi aiheiksi opettaa monestakin eri syystä. Kuitenkin opetuksen uudistuessa ja uusien opetussuunnitelmien myötä oppilaan oma tekeminen ja luovuus ovat nousseet entistä tärkeämmäksi.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, missä määrin säveltämistä, sovittamista ja musiikillista improvisaatiota opetetaan osana suomalaista musiikkioppilaitosjärjestelmää. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena Suomen musiikkioppilaitosten liiton (SML) -jäsenoppilaitoksille. Tutkimukseen osallistui yhteensä 41 oppilaitosta. Tutkimuksessa keskitytään taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän osalta annettavaan perusopetukseen. Kuitenkin vastauksissa monesti sivuttiin myös opistotason opintoja.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että säveltämistä, sovittamista ja musiikillista improvisaatiota opetetaan hyvin vaihtelevasti. Joissain oppilaitoksissa oli selkeät käytänteet ja mahdollisuudet kun taas toisaalla ei ollut juuri mitään. Tilastollisesti merkittävä korrelaatio löytyi erityisesti oppilaitoksen omaan opetussuunnitelmaan tehtyjen kirjausten ja oppilaitosten tarjoamien mahdollisuuksien, asenteiden ja koulutuksen väliltä. Useimmiten säveltäminen, sovittaminen ja musiikillinen improvisaatio eivät kuitenkaan olleet omia oppiaineita, vaan ne oli integroitu osaksi jotain muuta opetusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ... -
Musiikillisen vuorovaikutuksen dynamiikkaa : tapaustutkimus musiikkiterapiassa soitetuista improvisaatioista
Sauna-aho, Sigri (2012)Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan psykodynaamisen musiikkiterapiajakson aikana soitettuja improvisaatioita musiikkiterapeuttiseen käyttöön kehiteltyjen musiikkianalyysimenetelmin. Tutkimuksen tarkoituksena on ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
Hakala, Miika (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylipäätään on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymmärrys, mutta taiteen ... -
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ... -
Tanhukerhosta taiteen perusopetukseen : tapaustutkimus opetussuunnitelman laadinnasta taiteen perusopetukseen
Jylhä, Hanna-Maria (2001)