Musiikillisen vuorovaikutuksen dynamiikkaa : tapaustutkimus musiikkiterapiassa soitetuista improvisaatioista
Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan psykodynaamisen musiikkiterapiajakson aikana soitettuja improvisaatioita musiikkiterapeuttiseen käyttöön kehiteltyjen musiikkianalyysimenetelmin. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella asiakkaan ja terapeutin välistä musiikillista vuorovaikutusta, musiikin dynamiikkaa ja siinä tapahtuvia muutoksia terapian kaaressa.
Tutkimuksen aineisto on osa Jyväskylän yliopiston musiikin laitoksella tehtyä kansainvälistä Braintuning- tutkimusta, jossa selvitettiin improvisaatiolle pohjautuvan musiikkiterapian vaikutusta masennuksesta toipumiseen. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu yhden asiakkaan musiikkiterapiassa soitettujen improvisaatioiden äänitteistä. Musiikillista vuorovaikutusta ja tunnemerkityksiä soitossa tarkastellaan musiikkipsykologian ja musiikkterapian teoreettisesta näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmä on laadullinen vaikka aineiston tutkimuksessa käytetään myös määrällisiä menetelmiä. Tulosten saamiseksi käytettiin improvisaatioiden kuuntelun ja kuvailevan tutkimuksen tukena tietokoneavusteista musiikin analysointiohjelmaa, Music Therapy Toolbox:ia.
Tärkeimpiä tutkimuksen tuloksia olivat musiikin dynaamisten piirteiden käytön kehittyminen ja muuttuminen terapian kaaren aikana. Tutkimustulokset toivat esiin improvisaatioissa lisääntyvän varioinnin, vuorovaikutuksen ja musiikillisten tunnemerkitysten moninaisuuden terapian kaaren aikana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sävellyksen, sovituksen ja musiikillisen improvisaation opetus osana suomalaista musiikkioppilaitosjärjestelmää
Tulla-Koskela, Sara (2018)Säveltämisen, sovittamisen ja musiikillisen improvisaation osuus ei ainakaan opetussuunnitelmien tasolla ole ollut merkittävää suomalaisessa musiikkioppilaitosjärjestelmässä. Ne on mainittu osana opetusta, mutta käytännössä ... -
”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta
Savolainen, Sanna-Mari (2021)Tutkielma käsittelee vuorovaikutuksen merkitystä musiikillisessa improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta. Vuorovaikutuksen merkitystä improvisaatiossa tarkastellaan vuorovaikutuksesta tehtyjen ... -
Kliinisen improvisaation käynnistämä emotionaalinen prosessointi musiikkiterapiassa masennuksen hoidossa
Koski-Helfenstein, Riitta (2011)Tutkimus perehtyy musiikkiterapian kliinisen improvisaation (vapaan soittoimprovisaation) käynnistämään emotionaaliseen prosessointiin masennuksen hoidossa. Se keskittyy tarkastelemaan terapian improvisaation jälkeistä ... -
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ... -
"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
Rautanen, Heli (2016)Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.