Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTulla-Koskela, Sara
dc.date.accessioned2018-06-07T07:18:01Z
dc.date.available2018-06-07T07:18:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58419
dc.description.abstractSäveltämisen, sovittamisen ja musiikillisen improvisaation osuus ei ainakaan opetussuunnitelmien tasolla ole ollut merkittävää suomalaisessa musiikkioppilaitosjärjestelmässä. Ne on mainittu osana opetusta, mutta käytännössä niiden opetus on ollut vaihtelevaa. Aikaisempi tutkimus osoittaa, että säveltäminen, sovittaminen ja musiikillinen improvisaatio koetaan monesti hankaliksi aiheiksi opettaa monestakin eri syystä. Kuitenkin opetuksen uudistuessa ja uusien opetussuunnitelmien myötä oppilaan oma tekeminen ja luovuus ovat nousseet entistä tärkeämmäksi. Tässä tutkimuksessa selvitetään, missä määrin säveltämistä, sovittamista ja musiikillista improvisaatiota opetetaan osana suomalaista musiikkioppilaitosjärjestelmää. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena Suomen musiikkioppilaitosten liiton (SML) -jäsenoppilaitoksille. Tutkimukseen osallistui yhteensä 41 oppilaitosta. Tutkimuksessa keskitytään taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän osalta annettavaan perusopetukseen. Kuitenkin vastauksissa monesti sivuttiin myös opistotason opintoja. Tutkimuksessa kävi ilmi, että säveltämistä, sovittamista ja musiikillista improvisaatiota opetetaan hyvin vaihtelevasti. Joissain oppilaitoksissa oli selkeät käytänteet ja mahdollisuudet kun taas toisaalla ei ollut juuri mitään. Tilastollisesti merkittävä korrelaatio löytyi erityisesti oppilaitoksen omaan opetussuunnitelmaan tehtyjen kirjausten ja oppilaitosten tarjoamien mahdollisuuksien, asenteiden ja koulutuksen väliltä. Useimmiten säveltäminen, sovittaminen ja musiikillinen improvisaatio eivät kuitenkaan olleet omia oppiaineita, vaan ne oli integroitu osaksi jotain muuta opetusta.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikillinen improvisaatio
dc.titleSävellyksen, sovituksen ja musiikillisen improvisaation opetus osana suomalaista musiikkioppilaitosjärjestelmää
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806073081
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysotaiteen perusopetus
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysosovittaminen
dc.subject.ysosäveltäminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot