Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat olleet olemassa jo pitkän ajan ei niiden tekoälyssä ole saavutettu tilaa mihin voisimme olla kunnolla tyytyväisiä. Tämän kanditutkielman tavoitteena on tutkia, miten voitaisiin luoda hyvä tekoäly reaaliaikaisiin strategiapeleihin ja kuinka tekoäly mahdollisesti paranee tulevaisuudessa. Kanditutkielman muotona on kirjallisuuskatsaus.
Tässä tutkielmassa käymme läpi RTS-pelien tekoälyn osa-alueita ja ongelmia, jotka liittyvät näihin osa-alueisiin. Lopuksi käymme läpi koneoppimistekniikoilla suoritettuja tutkimuksia, joita voitaisiin mahdollisesti käyttää parantamaan RTS-pelien tekoälyä tulevaisuudessa. Even though real-time strategy games have been around for a long time we still have not achieved a state where we can be content. The goal of this bachelors thesis is to research how to create a good AI to real-time strategy games and how the AI will improve in the future. Form of the bachelors thesis is a literacy review. In this study we will go through some of the parts of RTS-game AI and problems that are included in these parts. In the end we will go through machine learning studies that could possibly be used to improve RTS-game AI in the future.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Long short-term memory ja pelit tekoälytutkimuksessa
Tuomikoski, Joonas (2020)Tekoälytutkimus pelien avulla on viime vuosina saanut suurta huomiota monien eri toteutusten saavutettua yli-inhimillisen tai ihmisenkaltaisen taitotason. Tässä tutkielmassa tutustutaan yhteen toteutuksissa olleeseen ... -
Huijareiden havaitseminen moninpelivideopeleissä tekoälyn avulla
Liimatta, Teemu (2023)Videopelihuijaaminen on yleinen ongelma, joka vaikuttaa ennen kaikkea pelaajien ja peliteollisuuden intresseihin. Huijaaminen voi ilmetä monin tavoin ja aiheuttaa pelien epätasapainoa, turhautumista, peliyhteisöjen hajoamista ... -
Koneoppimisen hyödyntäminen videopeleissä
Saarimaa, Jose (2021)Tässä kandidaattitutkielmassa käsitellään koneoppimisen hyödyntämistä videopeleissä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Ensiksi perehdytään siihen, millainen ympäristö pelit ovat koneoppimisen soveltamiselle ja erityisesti ... -
Sosiaalisesti älykkäät agentit opetuspeleissä
Latikka, Säde (2022)Tässä tutkielmassa tutkitaan sosiaalisesti älykkäitä agentteja ja niiden käytön potentiaalia opetuspeleissä. Potentiaalia selvitetään ensin tutkimalla opetuspelien ominaisuuksia ja käytön vaikutuksia sekä niiden motivaation ... -
Tilastotieteelliset menetelmät pelikehityksessä
Kinkela, Gabi (2022)Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään mitä kaikkia tilastotieteellisiä menetelmiä tai tekoälyä voidaan käyttää pelikehityksessä mahdollisimman tyydyttävän pelikokemuksen luomiseen pelaajalle. Tutkimustulokset osoittivat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.