Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella millaisia käsityksiä luokanopetta-jilla ja koulunkäynninohjaajilla on inklusiivisesta kasvatuksesta. Lisäksi tut-kimuksessa on tarkoitus tutkia, miten luokanopettajien ja koulunkäynninoh-jaajien yhteistyö toteutuu inklusiivisessa kasvatuksessa. Koulunkäynninohjaa-ja voidaan nähdä yhtenä keskeisenä tekijänä inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle, minkä vuoksi tämä tutkimus on tärkeä ja ajankohtainen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty yksilöhaastatte-luilla. Tutkimukseen haastateltaviksi valikoitui viisi luokanopettajaa ja neljä koulunkäynninohjaajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitu aineisto analy-soitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksessa havaittiin, että haastateltavat käsittivät lähikouluperiaat-teen ja kaikkien oikeuden koulunkäyntiin samassa ryhmässä olevan inklusii-visen kasvatuksen mukaisia. Lisäksi pienryhmät ja niiden hyödyntäminen koettiin inklusiivisen kasvatuksen mukaiseksi. Haastateltavat kokivat luo-kanopettajan ja koulunkäynninohjaajan yhteistyön hyväksi ja toisiaan tuke-vaksi. Edelleen haastateltavat kuitenkin kaipasivat enemmän aikaa yhteiselle suunnittelulle, jolloin yhteistyö voisi kehittyä entistä paremmaksi.
Tarvitaan enemmän resursseja luokkiin ja kouluihin, jotta inklusiivista kasvatusta olisi mahdollista toteuttaa sen periaatteiden mukaisesti. Hyvä yh-teistyö eri ammattilaisten välillä on tärkeää inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle. Jotta olemassa olevista resursseista saadaan paras mahdollinen hyöty irti, niin tulee yhteistä suunnittelua olla riittävästi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikaako kasvatusta? : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä kasvattamisesta ja kasvatusvastuusta
Myller, Aija; Tuomaala, Mirja (2005) -
Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
Arvola, Jutta (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia kollegiaalisesta yhteistyöstä ja sen yhteyksiä heidän kokemaansa työstä johtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, ... -
Erityisluokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan kokemuksia yhteistyöstä : toimivat käytännöt
Tervonen, Anne (2017)Tutkielmani tarkoitus on tarkastella erilaisia kokemuksia erityisluokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan välisen yhteistyön kehittymisprosessista ja sen piirissä olevista toimivista käytännöistä. Näen aiheen tärkeänä ... -
Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa : "onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan"
Kontturi, Juha-Pekka (2011)Kontturi, J-P. 2011. Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa. ”Onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan?” Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. ... -
"Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
Kolehmainen, Jasmina; Pietiläinen, Jenni (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä omasta ja toistensa asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä asiat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.