Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa : "onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan"
Kontturi, J-P. 2011. Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa. ”Onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan?” Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. s. 73.
Tämä pro gradu -tutkielma selvittää sitä, kuinka luokanopettajien eettinen arvopohja on rakentunut. Mistä luokanopettajat ovat ammentaneet omat eettiset arvonsa? Lisäksi tutkimuksessa selvitetään se, kuinka nämä kuusi tapausopettajaa kokevat saaneensa valmiuksia eettisenä kasvattajan toimimiseen koulutuksestansa. Kolmantena tutkimusongelmana tutkimuksessa on median tuoma muutos yhteiskuntaan. Kuinka opettajat kokevat median merkityksen jopa yhtenä kasvatusinstituutiona? Neljäntenä ongelmana tutkimus selvittää sen, kuinka yhteiskunnan muutos näkyy eri-ikäisissä opettajissa. Lisäksi tutkimus kartoittaa mies- ja naisopettajien välillä ilmeneviä eroja eettisinä kasvattajina ja mahdollisia eroja heidän arvopohjissaan.
Tutkimus on kuuden tapauksen kvalitatiivinen tapaustutkimus, joihin haastateltavat luokanopettajat valikoituivat koulutuksen, iän ja työkokemuksen, mutta myös sukupuolen mukaan. Menetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka toteutin siten, että haastattelin jokaisesta kategoriasta kahta opettajaa. Kategoriat olivat alle 5 vuotta työelämässä olleet, yli 10 vuotta työelämässä olleet ja yli 20 vuotta työelämässä olleet. Kustakin ryhmästä haastattelin sekä mies- että naisopettajaa, jolloin haastattelujen kokonaismääräksi tuli kuusi kappaletta.
Tutkimus alkoi kyselylomakkeen kehittelyllä, jonka jälkeen valittiin haastateltavat opettajat. Haastattelut nauhoitettiin ja ne purettiin auki sanasta sanaan, jolloin litteroidulle aineistolle suoritettiin aineiston pelkistäminen. Aineisto teemoiteltiin ja tyypiteltiin, jonka jälkeen aineistosta nousseet vastaukset sidottiin Dreyfusin eettisen asiantuntijuuden mallin mukaan tutkimusongelmiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että näiden kuuden luokanopettajien arvopohjat ovat muodostuneet kotikasvatuksen varaan. Opettajat kuitenkin kokevat, että työ- ja elämänkokemus on aiheuttanut muutoksia heidän arvopohjaansa. Mitä kauemmin on ollut työelämässä, sitä voimakkaampaa tämä muutos on. Koulutuksesta vain harjoitteluiden osalta koetaan olevan hyötyä omalle työuralle. Tutkimuksessa ilmenee, että opettajat kokevat median kasvaneen roolin haasteelliseksi oman työnsä ja sen eettisyyden kannalta. Mies- ja naisopettajien välillä sen sijaan erovaisuuksia löytyy vain vähän, mikä on tutkimuksen yllättävin huomio. Yhteiskunnan muutosta peilataan näiden kuuden tapauksen osalta ja tutkimuksessa havaitaan, että yhteiskunnan muutos vaikuttaa siihen, miten opettajat toimivat eettisinä kasvattajina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Voisko ensin ottaa helpomman kysymyksen?" : eettisen organisaatiokulttuurin diskurssit suomalaisissa asiantuntijaorganisaatioissa
Kuula, Maria (2015)Tämä tutkimus pyrki kuvailemaan eettistä organisaatiokulttuuria ja lisäämään ymmärrystä siitä. Tutkimuksen käytännöllisenä tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, kuinka eettistä johtamista voidaan parantaa. Teoreettisessa ... -
Eettisen arvotietoisuutemme kehittymisestä
Koivula, Samppa (2010)EETTISEN ARVOTIETOISUUTEMME KEHITTYMISESTÄ Samppa Koivula Filosofia/maisteriohjelma Pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaaja: Jussi Kotkavirta Lokakuu 2010 124 ... -
Eettisen johtamisen konsulttityön toteuttaminen organisaatioissa : konsulttien näkemyksiä
Ranto, Tiia (2023)Organisaatiot saavuttavat merkittävää kilpailuetua toimimalla eettisesti. Tutkimusten mukaan eettisyys on tärkeä arvo myös työntekijöille. Epäeettiseen toimintaan kiinnitetään huomiota, mutta siihen puuttuminen koetaan ... -
Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
Veijola, Ansku (2023)Tässä työssä kartoitettiin, miten luokanopettajat kuvailevat eettisiä dilemmoja ja niiden merkitystä omalle työlleen, sekä millaisia tekijöitä he nostavat tärkeiksi eettisten dilemmojen kohtaamisessa. Tavoitteena oli ... -
Luokanopettaja liikunnanopettajana : luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille
Majaranta, Eveliina (2016)TIIVISTELMÄ Majaranta, E. 2016. Luokanopettaja liikunnanopettajana. Luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.