dc.contributor.advisor | Viitala, Riitta | |
dc.contributor.author | Erkkilä, Hannu | |
dc.date.accessioned | 2018-06-06T11:43:33Z | |
dc.date.available | 2018-06-06T11:43:33Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58404 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella millaisia käsityksiä luokanopetta-jilla ja koulunkäynninohjaajilla on inklusiivisesta kasvatuksesta. Lisäksi tut-kimuksessa on tarkoitus tutkia, miten luokanopettajien ja koulunkäynninoh-jaajien yhteistyö toteutuu inklusiivisessa kasvatuksessa. Koulunkäynninohjaa-ja voidaan nähdä yhtenä keskeisenä tekijänä inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle, minkä vuoksi tämä tutkimus on tärkeä ja ajankohtainen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty yksilöhaastatte-luilla. Tutkimukseen haastateltaviksi valikoitui viisi luokanopettajaa ja neljä koulunkäynninohjaajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitu aineisto analy-soitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksessa havaittiin, että haastateltavat käsittivät lähikouluperiaat-teen ja kaikkien oikeuden koulunkäyntiin samassa ryhmässä olevan inklusii-visen kasvatuksen mukaisia. Lisäksi pienryhmät ja niiden hyödyntäminen koettiin inklusiivisen kasvatuksen mukaiseksi. Haastateltavat kokivat luo-kanopettajan ja koulunkäynninohjaajan yhteistyön hyväksi ja toisiaan tuke-vaksi. Edelleen haastateltavat kuitenkin kaipasivat enemmän aikaa yhteiselle suunnittelulle, jolloin yhteistyö voisi kehittyä entistä paremmaksi.
Tarvitaan enemmän resursseja luokkiin ja kouluihin, jotta inklusiivista kasvatusta olisi mahdollista toteuttaa sen periaatteiden mukaisesti. Hyvä yh-teistyö eri ammattilaisten välillä on tärkeää inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle. Jotta olemassa olevista resursseista saadaan paras mahdollinen hyöty irti, niin tulee yhteistä suunnittelua olla riittävästi. | fi |
dc.format.extent | 70 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | inklusiivinen kasvatus | |
dc.subject.other | työpari | |
dc.title | Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806063059 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | koulunkäynninohjaajat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |