Étude comparative des stratégies de communication dans les séries de manuels Escalier et On the go
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja vertailla, kuinka ranskan oppikirjasarja Escalier ja englannin oppikirjasarja On the Go huomioivat sisällössään erilaiset viestintästrategiat, tukien näin samalla suullisen viestinnällisen kielitaidon kehittymistä. Viestintästrategioiden ja niiden tutkiminen oppikirjoista on tärkeää ja perusteltua, sillä kieltenopetus on jo pitkään painottanut viestinnällisyyttä sekä suullisen kielitaidon hallintaa.
Tutkielman ensimmäisessä osassa kartoitamme kieltenopetusta ohjaavia tekijöitä: Eurooppalaista viitekehystä, Perusopetuksen ja Lukion opetussuunnitelmien perusteita, sekä itse oppikirjojen roolia opetuksessa. Toisessa osassa käsitellään viestinnällisen kielitaidon määritelmää ja sen eri osa-alueita, jotka jaetaan viitekehyksen sekä eri teorioiden mukaisesti kieliopilliseen, sosiolingvistiseen, strategiseen sekä vuorovaikutukselliseen osa-alueeseen. Toisessa
osassa tarkastellaan myös viestintästrategioiden määritelmää, joka jaetaan viitekehykseen sekä eri teorioihin perustuen vuorovaikutus- ja kompensaatiostrategioihin.
Kolmannessa osassa tutkitaan ensin, kuinka oppikirjojen sisältö tukee oppilaiden suullisen viestinnällisen kielitaidon kehittymistä. Molemmat oppikirjat sisältävät erilaisia tilannesidonnaisia viestintästrategioita hyödyntäviä dialogeja, jotka toimivat mallina oppilaiden välisille keskusteluille. Lisäksi molemmista oppikirjasarjoista löytyi suullisia harjoituksia, jotka ohjaavat oppilaita esimerkiksi kertomaan, keskustelemaan, näyttelemään, haastattelemaan, kysymään
ja vastaamaan sekä reagoimaan tilanteeseen sopivalla tavalla. Tämän jälkeen tutkitaan kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen, minkälaisia vuorovaikutus- ja kompensaatiostrategioita oppikirjojen mallit ja harjoitukset sisältävät.
Tutkimus osoittaa, että molemmat sarjat tarjoavat vuorovaikutusstrategioita sisältäviä malleja ja harjoituksia, jotka tukevat viestinnällisen suullisen kielitaidon kehittymistä. Eri strategiat ja niiden määrä painottuvat sarjoissa kuitenkin hieman eri tavoin. Sen sijaan kompensaatiostrategioita esiintyy molemmissa oppikirjoissa todella vähän tai ei lainkaan, vaikka esimerkiksi kiertoilmauksien käyttö voisi olla hyödyllistä vieraan kielen oppijoille. Tutkimuksen tuloksista selviää, että On the Go ottaa viestintästrategiat hieman monipuolisemmin huomioon kuin Escalier, niin tekstien kuin harjoitusten osalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
Järvinen, Asta (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko ääntämisen opetuksella sijaa suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Syksyllä 2016 käyttöön otetut lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat viestinnällisyyttä vieraiden ... -
Les exercices et la méthodologie de la production orale dans la série de manuels Voilà!
Tyrväinen, Jenna (2011)Monet kokevat, että koulussa ei opi puhumaan vieraita kieliä, kuitenkin juuri suullista kielitaitoa kaivattai-siin niin vapaa-ajalla kuin työssä kansainvälisissä viestintätilanteissa. Suullisen kielitaidon merkitykseen on ... -
Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
Neuvonen, Sarianna (2015)Tutkielman kohteena on lukion ranskan opetukseen suunnatun Escalier -kirjasarjan tehtävien pragmaattinen sisältö. Tutkielman kohteeksi valikoitui pragmatiikka, koska se on kielitaidon osa-alue joka jää usein esimerkiksi ... -
Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative
Tolvanen, Nina (2018)Tutkielma tarkastelee aistihavainnoittain kategorisoituja oppimistyylejä suomalaisille suunnatuissa ranskan kielen yläkoulun ja lukion oppikirjoissa Voilà ! 1 Exercices (2007) ja J’aime 1 (2015). Lisäksi tutkielma tarkastelee ... -
Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
Ripatti, Heidi (2013)Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa. Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.