Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pelien käyttö opetuksessa on jossain määrin kiistanalaista. Tässä tutkielmassa
selvitetään mitä pelioppimisella tarkoitetaan, millaisia mahdollisia haittoja
ja hyötyjä siihen liittyy ja mitä asiasta kertoo uusin tutkimustieto. Tutkielmassa
selviää, että pelejä voi käyttää oppimisen tehostamisessa monilla tavoilla. Parhaassa
tapauksessa pelioppimisessa oppimisessa tulee satunnaisoppimista: oppija
pelaa peliä hauskuuden takia ja oppii ikään kuin vahingossa. Erityisen suuri positiivinen
vaikutus peleillä näyttää olevan oppijan oppimismotivaatioon, mutta oppimistehokkuuden
osalta tilanne ei ole niin selvä - lisätutkimusta aiheen tiimoilta
tarvitaan. Digital Game-Based Learning is a somewhat controversial subject. This
thesis explains what does game-based learning mean, what kind of advantages and
disadvantages it has and what does the latest research tell us about it. We find out
that games can you used to enhance learning experience in many ways. In best case
scenario digital game-based learning can feel like incidental learning: the learner
plays the game because it’s fun while "accidentally"also learning more about the
subject. Games seem to have a particularly big impact on learner’s learning motivation,
but their impact on studying efficacy is a bit more unclear - additional research
is needed on this subject.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisten pelien narratiivi
Kauppi, Nataniel (2022)Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. ... -
Muistoja pelaamisesta : pelit, pelipaikat ja pelaamisen rajat
Kaikkonen, Milla (2020)Tämä tutkielma käsittelee videopelaamista lapsuuden ja nuoruuden muistojen kautta. Tutkielman tarkoituksena on tutkia pelaamista muistitietotutkimuksen kautta, sillä se on pelitutkimuksen kentällä pienempään rooliin jäänyt ... -
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ... -
Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
Uusi-Kartano, Kosti (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden ... -
Nuorten monimuotoiset pelikulttuurit kutsuvat tutkijoita
Meriläinen, Mikko; Ruotsalainen, Maria (Nuorisotutkimusseura, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.