Muistoja pelaamisesta : pelit, pelipaikat ja pelaamisen rajat
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkielma käsittelee videopelaamista lapsuuden ja nuoruuden muistojen kautta. Tutkielman tarkoituksena on tutkia pelaamista muistitietotutkimuksen kautta, sillä se on pelitutkimuksen kentällä pienempään rooliin jäänyt tapa tutkia pelaamista.
Tutkielman päämenetelmä on muistititietotutkimus, mutta tutkijan omat kokemukset tuovat myös hieman autoetnografista näkökulmaa tutkielmaan. Aineisto koostuu kuudesta haastattelusta ja tutkielman tarkoituksena on tuoda esille haastateltavien varhaisia kokemuksia videopelaamisesta. Haastattelut on tehty teemahaastatteluina ja teemoina ovat olleet ensimmäinen pelikokemus, pelaamisen paikat, opettelu, sosiaalisuus, rajat, pelikoneet ja pelit sekä pelaaminen nykyään. Haastattelut on toteutettu 11.2017–10.2018 välisenä aikana. Aineistossa on myös käytetty hieman haastatteluiden jälkeen käytyjä keskusteluja.
Tutkielma esittelee pelaamisen historiaa 1990–2000-lukujen taitteessa pelaajien muistojen kautta. Tutkielmassa kävi ilmi, että esimerkiksi pelien kirjo on ollut moninainen jopa näinkin pienellä otannalla. Pelaaminen on muuttunut osalla haastateltavista satunnaiseksi ajanvietteeksi, mutta samat pelit tai pelisarjan uudemmat pelit toistuvat myös aikuisiällä. Pelien ikärajojen valvonnassa on tapahtunut selkeä muutos sekä lain suhteen, mutta myös vanhempien aktiivisuudessa valvonnan suhteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
3D-pelit ja pelimekaniikat
Peltonen, Pinja (2020)Kandidaatintutkielman aiheena käsitellään 3D-peleissä ilmenevien pelimekaniikkojen kehittymistä kirjallisuuskatsauksen muodossa. 3D-pelien pelimaailmat mahdollistavat useita erilaisia mekaniikkoja verrattuna 2D-pelimaailmojen ... -
Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017
Kuitunen, Jaakko (2019)Tutkielmassa tarkastellaan (kriittisen) diskurssianalyysin metodologiaa soveltaen Helsingin Sanomien tekstisisältöjä 1990–2017 kolmessa videopelidiskurssissa: videopelien ja sodan suhde (sotadiskurssi), videopelien ja ... -
Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
Kontkanen, Joonas (2019)Ikäihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa valtavasti. Ihmisten vanhentuessa kognitiotaidot heikkenevät, joten on tärkeää löytää keinoja, joiden avulla rappeutumista voidaan ... -
Digitaalisten pelien narratiivi
Kauppi, Nataniel (2022)Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. ... -
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.