La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myynti Microsoftille herätti runsaasti huomiota suomalaisissa ja kansainvälisissä medioissa syyskuussa 2013. 5,44 miljardin euron arvoisella yrityskaupalla oli suuri symbolinen merkitys Suomessa, sillä sen nähtiin päättävän yhden menestyksen aikakauden suomalaisessa yrityshistoriassa. Kauppa vietiin päätökseen keväällä 2014.
Tutkin työssäni Le Monde ja Le Figaro ‐sanomalehtien artikkeleissa esiintyvien adjektiivien subjektiivisuutta. Aineisto koostuu 35 artikkelista, jotka on julkaistu 3.9.2013 ja 24.3.2014 välisenä aikana. Artikkelien aiheet liittyvät Nokia‐kauppaan, Nokiaan ja sen avainhenkilöihin, Microsoftiin ja teknologia‐alaan. Aineisto sisältää
376 adjektiivia, jotka esiintyvät 861 kertaa.
Analyysi pohjautuu Catherine Kerbrat‐Orecchionin subjektiivisuusteoriaan, jonka mukaan adjektiivit voidaan jakaa niiden merkityksen mukaan objektiivisiin ja subjektiivisiin adjektiiveihin. Subjektiiviset adjektiivit jakautuvat edelleen affektiivisiin ja evaluatiivisiin adjektiiveihin. Näistä jälkimmäiset jaetaan vielä
aksiologisiin ja ei‐aksiologisiin. Semanttisen kategorisoinnin ohella adjektiivit luokiteltiin sen mukaan missä sanomalehdessä ne esiintyvät. Lisäksi adjektiivit jaettiin 13 eri temaattiseen luokkaan sen mukaan mihin ne viittaavat.
Työn tulokset osoittavat, että 45,1 % korpuksen adjektiiveista on objektiivisia ja 54,9 % subjektiivisia. Tuloksista selviää, että objektiivisten osuus on suurempi Le Figaro ‐lehden artikkeleissa, kun taas subjektiivisten osuudessa ei ilmene merkittäviä eroja eri sanomalehtien välillä. Tulokset osoittavat eri temaattisten ryhmien välillä olevan paljon vaihtelua subjektiivisuudessa. Subjektiivisten adjektiivien määrä on merkittävä ottaen huomioon korpuksen journalistisen viitekehyksen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nicolas Sarkozy et Manuel Valls selon Le Monde : étude sur la subjectivité des adjectifs relatifs aux deux hommes politiques dans un corpus d'articles portant sur l'affaire d'expulsion des Roms
Luoma-aho, Anna-Leena (2017)Tämä tutkimus selvittää, miten kahta ranskalaista poliitikkoa, Nicolas Sarkozya ja Manuel Vallsia, kuvataan Le Monde -lehdessä romanien karkotuspolitiikan yhteydessä. Korpus koostuu 39 artikkelista, jotka käsittelevät ... -
La subjectivité des adjectifs dans L’immoraliste d’André Gide
Kivi, Maiju (2018)Tässä työssä tarkastellaan adjektiivien subjektiivisuutta André Giden teoksessa L’immoraliste (1902). Aineisto koostuu teoksen sivuilta 12 – 32, 89 – 109 ja 162 – 182 kerätyistä kaikista adjektiiveista. Aineisto sisältää ... -
La subjectivité des adjectifs dans La Mare au Diable de George Sand
Kärki, Elisa (2019)Tässä työssä tarkastellaan adjektiivien subjektiivisuutta George Sandin teoksessa La Mare au Diable. Korpus valittiin George Sandin kielen rikkauden vuoksi. Teos sisälsi yhteensä 427 erilaista adjektiivia, jotka esiintyvät ... -
La subjectivité des adjectifs qualifiant les Flamands et leurs institutions dans La Libre Belgique
Van Ingh, Anneleen (2013)Belgian viimeaikaiset poliittiset kriisit ovat saaneet paljon kansainvälistäkin huomiota. Ne pohjautuvat pääosin jännitteisiin hollantia puhuvien flaamien ja ranskaa puhuvien vallonien välillä. Tutkimuksessa tarkastellaan ... -
La subjectivité et les fonctions syntaxiques des adjectifs qualificatifs utilisés dans des textes de promotion touristique publiés par Visit Finland
Leino, Eeva (2015)Työssäni tarkastelen ranskankielisissä matkailumarkkinointimateriaaleissa käytettyjen Suomea kuvaavien adjektiivien syntaktisia funktioita ja semanttisia piirteitä. Aineisto koostuu Visit Finlandin yhdestä esitteestä ja ...