Nicolas Sarkozy et Manuel Valls selon Le Monde : étude sur la subjectivité des adjectifs relatifs aux deux hommes politiques dans un corpus d'articles portant sur l'affaire d'expulsion des Roms
Tämä tutkimus selvittää, miten kahta ranskalaista poliitikkoa, Nicolas Sarkozya ja Manuel Vallsia, kuvataan Le Monde -lehdessä romanien karkotuspolitiikan yhteydessä. Korpus koostuu 39 artikkelista, jotka käsittelevät Nicolas Sarkozyn vuonna 2010 ja Manuel Vallsin vuosina 2012 - 2013 ajamaa romanien karkotuspolitiikkaa Ranskassa. Niistä analysoitiin poliitikkoihin liitetyt kvalitatiiviset adjektiivit. Sarkozya määrittäviä adjektiiveja oli 72 (98 esiintymää) ja Vallsia määrittäviä 69 (92 esiintymää). Adjektiivit jaoteltiin ranskalaisen kielitieteilijän Catherine Kerbrat-Orecchionin laatiman subjektiivisuusteorian mukaisesti viiteen eri kategoriaan:
1) objektiiviset adjektiivit 2) subjektiiviset ei-aksiologiset (arvioivat, mutta ei-arvottavat) adjektiivit 3) subjektiiviset aksiologiset (arvioivat ja myönteisesti tai kielteisesti arvottavat) adjektiivit 4) subjektiiviset affektiiviset eli tunteisiin vetoavat adjektiivit 5) subjektiiviset aksiologis-affektiiviset eli adjektiivit, jotka samanaikaisesti sekä arvottavat että vetoavat tunteisiin.
Sarkozya ja Vallsia kuvataan Le Monde-lehdessä kriittisesti. Kummassakin alakorpuksessa aksiologisten adjektiivien osuus on suurin: Sarkozy-alakorpuksessa 46,9 % ja Valls-alakorpuksessa 52,2 % kaikista esiintymistä. Kaikki adjektiivit, yhtä adjektiivia kummassakin alakorpuksessa lukuun ottamatta, ovat poliitikkoja kielteisesti arvottavia. Kun aksiologis-affektiivisten luokka otetaan myös huomioon, kaiken kaikkiaan Sarkozya arvottavia adjektiiveja on 58,1 % ja Vallsia arvottavia 53,1 % kunkin alakorpuksen esiintymistä. Lisäksi aineiston voimakkaimmat adjektiivit määrittävät Sarkozya. Voidaan todeta, että Le Monde -lehden luoma kuva Sarkozysta on hieman kielteisempi kuin Vallsista. Tunnepitoinen kuvaus on myös hieman voimakkaampaa Sarkozyyn liitetyissä adjektiiveissa.
Olennaista adjektiivien tulkitsemisessa on kontekstin merkitys. Kontekstit ovatkin usein niin negatiivisia, että monet alun perin objektiiviset tai ei-arvottavat adjektiivit saivat kielteisen sävyn ja tulkittiin näin ollen aksiologisiksi. Myös jotkut normaalisti myönteisesti arvottavat adjektiivit saivat väheksyvän merkityksen.
Kokonaisuudessaan analyysi osoittaa, että Le Monde -lehden luoma kuva Sarkozysta ja Vallista näiden ajaman romanipolitiikan yhteydessä on hyvin kielteinen
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro
Toivonen, Saara (2018)Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myynti Microsoftille herätti runsaasti huomiota suomalaisissa ja kansainvälisissä medioissa syyskuussa 2013. 5,44 miljardin euron arvoisella yrityskaupalla oli suuri symbolinen merkitys ... -
La subjectivité des adjectifs dans L’immoraliste d’André Gide
Kivi, Maiju (2018)Tässä työssä tarkastellaan adjektiivien subjektiivisuutta André Giden teoksessa L’immoraliste (1902). Aineisto koostuu teoksen sivuilta 12 – 32, 89 – 109 ja 162 – 182 kerätyistä kaikista adjektiiveista. Aineisto sisältää ... -
La subjectivité des adjectifs dans La Mare au Diable de George Sand
Kärki, Elisa (2019)Tässä työssä tarkastellaan adjektiivien subjektiivisuutta George Sandin teoksessa La Mare au Diable. Korpus valittiin George Sandin kielen rikkauden vuoksi. Teos sisälsi yhteensä 427 erilaista adjektiivia, jotka esiintyvät ... -
La subjectivité des adjectifs qualifiant les Flamands et leurs institutions dans La Libre Belgique
Van Ingh, Anneleen (2013)Belgian viimeaikaiset poliittiset kriisit ovat saaneet paljon kansainvälistäkin huomiota. Ne pohjautuvat pääosin jännitteisiin hollantia puhuvien flaamien ja ranskaa puhuvien vallonien välillä. Tutkimuksessa tarkastellaan ... -
La subjectivité et les fonctions syntaxiques des adjectifs qualificatifs utilisés dans des textes de promotion touristique publiés par Visit Finland
Leino, Eeva (2015)Työssäni tarkastelen ranskankielisissä matkailumarkkinointimateriaaleissa käytettyjen Suomea kuvaavien adjektiivien syntaktisia funktioita ja semanttisia piirteitä. Aineisto koostuu Visit Finlandin yhdestä esitteestä ja ...