Show simple item record

dc.contributor.advisorKiuru, Noona
dc.contributor.advisorLappalainen, Päivi
dc.contributor.authorKainomaa, Henna
dc.contributor.authorPihlaja, Sofia
dc.date.accessioned2018-05-28T10:08:28Z
dc.date.available2018-05-28T10:08:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58163
dc.description.abstractTämä tutkielma on osa TIKAPUU 2 -hanketta, jossa tutkitaan yhdeksäsluokkalaisten onnistuneeseen toisen asteen koulusiirtymään yhteydessä olevia tekijöitä. Tähän tutkimukseen valikoitui 203 yhdeksäsluokkalaista, joista 122 satunnaistettiin interventioryhmään ja 81 verrokkiryhmään. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2017 kahdessa keskisuomalaisessa kunnassa. Interventioryhmässä tutkittavat saivat viiden viikon tuetun hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan Nuorten KOMPASSI -verkkointervention, kun taas verrokkiryhmä ei osallistunut interventioon. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, lisäsikö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio nuorten psykologista joustavuutta ja elämään tyytyväisyyttä, ja välittikö lisääntynyt psykologinen joustavuus intervention vaikutuksia elämään tyytyväisyyteen. Lisäksi tarkastelimme, oliko Nuorten KOMPASSIN vaikuttavuus nuorten psykologiseen joustavuuteen ja elämään tyytyväisyyteen erilaista riippuen siitä, millainen nuoren itsetunnon taso oli yhdeksännen luokan alussa. Toistomittausten varianssianalyysin tulokseksi saimme, että interventio lisäsi nuorten elämään tyytyväisyyttä mutta ei psykologista joustavuutta yhdeksännen luokan syksyn aikana. Mediaatiotarkastelujen tulokset osoittivat, että psykologinen joustavuus ei välittänyt muutosta elämään tyytyväisyydessä. Hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, että itsetunto muunsi intervention vaikutuksia elämään tyytyväisyyteen. Niillä interventioon osallistuneilla nuorilla, joilla oli yhdeksännen luokan syksyllä heikko itsetunto, elämään tyytyväisyys oli lisääntynyt Nuorten KOMPASSI –intervention myötä enemmän kuin niillä, joilla itsetunto oli vahva. Psykologisen joustavuuden osalta itsetunto ei muuntanut intervention vaikutuksia. Tämä tutkimus antaa tukea sille, että nuorten elämään tyytyväisyyttä voidaan lisätä Nuorten KOMPASSI -intervention avulla etenkin niillä nuorilla, joilla on heikko itsetunto.fi
dc.format.extent40
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherelämään tyytyväisyys
dc.subject.otherpsykologinen joustavuus
dc.subject.otherverkkointerventio
dc.titleHyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805282833
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoitsetunto
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysohyväksymis- ja omistautumisterapia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record