Nuorten KOMPASSI -verkkointervention vaikutus nuorten sisäänpäin suuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen 6 kuukauden seurannan aikana : temperamentti yhteyttä muuntavana tekijänä
Tämä tutkimus on osa TIKAPUU 2 -Yläkoulusta toisen asteen opintoihin -tutkimusprojektia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, vähentääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -verkkointerventio 9. luokkalaisten nuorten sisäänpäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä ja säilyvätkö mahdolliset vaikutukset kuuden kuukauden seurannan aikana. Lisäksi tutkittiin, onko Nuorten KOMPASSIN vaikuttavuus erilaista riippuen nuoren temperamentista. Tutkimukseen osallistui yhteensä 205 nuorta, joista 123 satunnaistettiin interventioryhmään ja 82 verrokkiryhmään. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2017 kahdessa Keski-Suomen kunnassa ja interventio kesti viisi viikkoa. Sisäänpäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä tutkittiin kahdella eri mittarilla, joista toinen mittasi masennusoireilua ja toinen emotionaalista oireilua. Masennusoireilua kartoitettiin suomalaisella DEPS -mittarilla eli depressioseulalla ja emotionaalista oireilua tutkittiin Strenghts and Difficulties (SDQ) -kyselyllä, josta valittiin mukaan viisi emotionaalista oireilua mittaavaa väittämää. Temperamenttia puolestaan kartoitettiin Early Adolescent Temperament Revised (EATQ-R) -kyselyn lyhennetyllä versiolla, joka mittasi tahdonalaista itsesäätelyä sekä negatiivista emotionaalisuutta. Analyysimenetelminä käytettiin toistomittausten varianssianalyysia (MANOVA) ja temperamentin muuntavaa vaikutusta tutkittaessa lineaarista hierarkkista regressioanalyysia. Toistomittausten varianssianalyysin tulokset osoittivat, että interventioryhmän nuorilla masennusoireilu vähenee 9. luokan alku- ja loppusyksyn välillä, mutta vaikutukset eivät säilyneet kevään seurantamittauksessa. Verrokkiryhmän nuorilla masennusoireilun ei sen sijaan havaittu vähenevän mittauskertojen välillä. Lineaarisen regressioanalyysin tulokset puolestaan osoittivat, että intervention vaikutukset nuorten sisäänpäin suuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen eivät olleet erilaisia riippuen nuoren temperamentista. Temperamenttipiirteiden havaittiin kuitenkin vaikuttavan yhdessä nuorten sisäänpäin suuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen siten, että oireilu lisääntyy tahdonalaisen itsesäätelyn ollessa vähäistä ja negatiivisen emotionaalisuuden runsasta. Tutkimus toi uutta tietoa Nuorten KOMPASSI -intervention vaikutuksista 6 kuukauden seurannassa sekä temperamentin roolista intervention tehokkuutta muuntavana tekijänä. Tämän tutkimuksen perusteella hyväksymis- ja omistautumisterapiapohjainen verkkointerventio vaikuttaa lupaavalta erityisesti nuorten masennusoireiden lieventämisen näkökulmasta. Tutkimusta nuorille suunnatuista verkkopohjaisista HOT -interventioista sekä mahdollisista intervention vaikuttavuutta muuntavista tekijöistä tarvitaan kuitenkin vielä lisää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä
Linkola, Iida; Subida, Liina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lisääkö Nuorten KOMPASSI -interventio nuorten koulupaineiden sietokykyä eli akateemista kimmoisuutta kuuden kuukauden seurantamittauksessa. Lisäksi tarkasteltiin, ... -
Nuorten Kompassi plus –verkko-ohjelman vaikutus psykologiseen joustavuuteen yhdeksäsluokkalaisilla nuorilla
Luukkonen, Tea; Vangjeli, Tuulia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lisääkö viisi viikkoa kestävä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi plus –verkko-ohjelma yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta. Lisäksi ... -
Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä
Kainomaa, Henna; Pihlaja, Sofia (2018)Tämä tutkielma on osa TIKAPUU 2 -hanketta, jossa tutkitaan yhdeksäsluokkalaisten onnistuneeseen toisen asteen koulusiirtymään yhteydessä olevia tekijöitä. Tähän tutkimukseen valikoitui 203 yhdeksäsluokkalaista, joista 122 ... -
Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
Iisakka, Miia-Liina (2018)Identiteetin muodostaminen on keskeinen nuoruuden kehitystehtävä, jonka tukemiseen tulisi löytää keinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia uuden hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention, ... -
Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
Heikkilä, Rasmus; Litja, Leo (2022)Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna yläasteikäisten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.