Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lisääkö Nuorten KOMPASSI -interventio nuorten koulupaineiden sietokykyä eli akateemista kimmoisuutta kuuden kuukauden seurantamittauksessa. Lisäksi tarkasteltiin, muuntavatko nuoren temperamenttipiirteistä negatiivinen affektiivisuus ja tahdonalainen itsesäätely intervention vaikutusta akateemiseen kimmoisuuteen. Nuorten KOMPASSI on hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva, nuorille suunnattu viiden viikon mittainen verkkointerventio, joka koostuu viikottaisista tehtävistä. Tämä tutkimus on osa TIKAPUU 2 - tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tukea nuoria siirtymävaiheessa yhdeksänneltä luokalta toisen asteen koulutukseen. Nuorten KOMPASSI -intervention tutkimukseen osallistui 243 nuorta, joista 161 satunnaistettiin interventioryhmään ja 82 verrokkiryhmään. Interventioon satunnaistetuista nuorista keskeytti 38. Heitä tarkasteltiin katoanalyysissa.
Akateemista kimmoisuutta mitattiin itsearviointina Martinin ja Marshin akateemisen kimmoisuuden mittarilla (Academic Buoyancy Scale) yhdeksännen luokan alku- ja loppusyksyllä sekä keväällä. Temperamentin negatiivista affektiivisuutta ja tahdonalaista itsesäätelyä mitattiin Early Adolescent Temperament Questionnaire – Revised -kyselyn (EATQ–R) lyhennetyllä versiolla. Muutoksia akateemisessa kimmoisuudessa analysoitiin toistomittausten varianssianalyysilla, ja temperamentin muuntavaa vaikutusta tarkasteltiin hierarkkisen regressioanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että nuorten akateeminen kimmoisuus lisääntyi Nuorten KOMPASSI - interventioryhmässä alkumittauksesta loppumittaukseen ja tulokset säilyivät kevään seurantamittauksessa. Verrokkiryhmän akateeminen kimmoisuus ei muuttunut. Temperamentin negatiivinen affektiivisuus tai tahdonalainen itsesäätely eivät muuntaneet intervention ja akateemisen kimmoisuuden välistä yhteyttä.
Tutkimus toi uutta tietoa temperamenttipiirteiden vaikutuksesta hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvassa verkkointerventiossa. Akateemista kimmoisuutta oli aiemmin tutkittu Nuorten KOMPASSI -interventiossa vain loppumittaukseen saakka, ja tämä tutkimus onnistui laajentamaan tulokset koskemaan myös kuuden kuukauden seurantamittausta. Tutkimuksen tulokset antavat lupaavaa tietoa nuorille suunnatun HOT-pohjaisen verkkointervention toimivuudesta koulupaineiden sietokyvyn lisäämisessä temperamentiltaan erilaisille nuorille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten KOMPASSI -verkkointervention vaikutus nuorten sisäänpäin suuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen 6 kuukauden seurannan aikana : temperamentti yhteyttä muuntavana tekijänä
Isola, Jenni; Rintaluoma, Jenna (2019)Tämä tutkimus on osa TIKAPUU 2 -Yläkoulusta toisen asteen opintoihin -tutkimusprojektia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, vähentääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -verkkointerventio ... -
Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä
Kainomaa, Henna; Pihlaja, Sofia (2018)Tämä tutkielma on osa TIKAPUU 2 -hanketta, jossa tutkitaan yhdeksäsluokkalaisten onnistuneeseen toisen asteen koulusiirtymään yhteydessä olevia tekijöitä. Tähän tutkimukseen valikoitui 203 yhdeksäsluokkalaista, joista 122 ... -
Nuorten Kompassi plus –verkko-ohjelman vaikutus psykologiseen joustavuuteen yhdeksäsluokkalaisilla nuorilla
Luukkonen, Tea; Vangjeli, Tuulia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lisääkö viisi viikkoa kestävä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi plus –verkko-ohjelma yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta. Lisäksi ... -
Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
Heikkilä, Rasmus; Litja, Leo (2022)Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna yläasteikäisten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. ... -
Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
Iisakka, Miia-Liina (2018)Identiteetin muodostaminen on keskeinen nuoruuden kehitystehtävä, jonka tukemiseen tulisi löytää keinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia uuden hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.