Internet of Things service development expectations
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Esineiden Internet on visio tulevaisuudesta, jossa jokapäiväiset esineet levittäytyvät
Internettiin, kommunikoiden ja tehden yhteistyötä toistensa kanssa saavuttaakseen
yhteisiä tavoitteita. Esineiden Internetin palveluita kehittävät ohjelmoijat
käyttävät ohjelmistokehyksiä ja työkaluja osana kehitystyötään. Heidänkin
työhönsä vaikuttaa käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on monitulkintainen
käsite, joka on noussut vastaliikkeenä tehtävä- ja työpainotteiselle käytettävyyden
käsitteelle. Odotukset ovat avainasemassa käyttäjäkokemuksen arvioimisessa.
Tässä tutkielmassa esineiden Internet-palvelua kehittävän ryhmän odotuksia
ja kokemuksia kerättiin kyselyn avulla. Tutkimuskysymyksenä
oli: ”Kuinka esineiden Internetin palveluiden kehittämisen käyttäjäkokemuksen
odotukset eroavat niiden kehittämisen todellisuudesta?” Lisäkysymyksenä
oli: ”Kuinka nämä odotukset vaikuttavat käyttäjäkokemukseen?”
Tämän Pro Gradu-tutkielman tulokset antavat ymmärtää, että ohjelmoijan
odotettujen vahvuuksien kohtaamatta jättämisellä vaikutti olevan suurempi
vaikutus odotusten arvioimisen tuloksiin kuin odotettujen ongelmien kohtaamatta
jättämisellä. Tämän perusteella vaikuttaisi siltä, että jos odotettujen vahvuuksien
kohtaamisessa on puutteita, on sillä suurempi vaikutus ohjelmoijan
käyttäjäkokemukseen kuin jos odotetut ongelmat jäävät kohtaamatta. Suunnittelun
kehityksen prosessien kannalta vaikuttaisi siltä, että olisi parempi valmistaa
ohjelmoijat vastoinkäymisiin ja vähemmän sensaatiomaisiin tuloksiin, kuin
että innostaisi odottamaan paljon ennen kuin kehitysprosessi on toteutettu.
...
Internet of Things (IoT) is a vision of the future where everyday objects are ex-tending to the Internet, communicating and cooperating with each other to achieve common goals. Internet of Things is gaining ground as a novel para-digm in modern wireless telecommunications. Programmers developing IoT services use the frameworks and tools in their development work to create these services. As such, their work is impacted by user experience (UX). User experience as a term has a broad range of meanings and it has risen as a coun-ter-movement to the task and work orientated usability. Expectations play a key role in user experience evaluation.
In this thesis, data was collected via questionnaire format regarding the experiences and expectations of a group of programmers developing an IoT service. The research question, from a programmer's perspective, was: "How do the expectations for user experience of Internet of Things service development differ to the actual reality of developing these services? "A secondary research question was: “How do these expectations affect the user experience?”
The results of this Masters' research suggest that there is a stronger impact on the programmers' experience of service development when the expectations of strengths are not met, as compared to when expectations of problems are not met. This indicates that if there are shortcomings in meeting positive expecta-tions the impact on programmer user experience is greater than if negative ex-pectations are not met. For the design and development process this means that it is perhaps better to gear programmers towards being prepared for setbacks or less sensational outcomes, than it is to instill highly positive expectations before a development process is fulfilled.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploration of the differences in developer experience of an IoT low-code development platform between citizen developers and professional developers
Tuominen, Niko (2023)Low- and no-code development platforms are software platforms that enable the creation of applications through graphical user interfaces rather than through traditional programming. This enables software development for ... -
A framework for IoT service experiment platforms in smart-city environments
Hämäläinen, Mervi; Tyrväinen, Pasi (IEEE, 2016)Cities provide an excellent platform for gathering and detection of massive amount of data from cities and citizens. Emergence of new digital technologies inspires not only city governments but also city residents, ... -
Guiding the UX design of IoT chatbots
Haavisto, Eero (2019)Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä periaatteet ohjaavat IoT-chatbot -käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja kehitystä. Empiirisen tutkimuksen tuloksilla tutkielma luo suunnittelutieteen (Design Science) ... -
Expectations and Experiences of Implementing a Mobile Secure Communication Application
Kari, Tuomas; Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Kettunen, Eeva (IGI Global, 2020)The privacy and security of communication in corporations and governmental organizations has increased enormously over the years. At the same time, a growing amount of technological solutions to support this have emerged. ... -
On the Future of the Internet of Things : Revisiting the Roadmap to the Programmable World
Taivalsaari, Antero; Mikkonen, Tommi (IEEE, 2024)Nearly ten years ago, we wrote a paper that presented a roadmap to the Programmable World in the context of the Internet of Things. In that paper, we defined a future roadmap that started from cloud-centric, data-centric ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.