Guiding the UX design of IoT chatbots
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä periaatteet ohjaavat IoT-chatbot -käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja kehitystä. Empiirisen tutkimuksen tuloksilla tutkielma luo suunnittelutieteen (Design Science) artefaktin, jonka tarkoituksena on toimia viitekehityksenä IoT-chatbotin käyttäjäkokemuksen suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten chatbot, joka toimii yhdistävänä portaalina käyttäjän useiden IoT-laitteiden ohjaamiseen, voisi parantaa käyttäjäkokemuksen arvoa. Tutkielmassa tarkastellaan aiempaa kirjallisuutta, jonka perusteella määritetään aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan aiempien chatbot -toteutusten ja tutkimusten yleistä kirjallisuutta sekä tutkitaan, miten ohjata IoT chatbot -käyttäjäkokemusta. Tutkimus ehdottaa, että IoT-laitteet yhdistävä chatbotilla, joka ohjaa useita laitteita luonnollisella kielellä, on mahdollisuus tehdä IoT-laitteiden hallinnan käyttäjäystävällisemmäksi ja laajentaa uuden teknologian käyttäjäyleisöä.
...
This thesis studies what are the principles to guide the design of an IoT chat-bot user experience (UX). With the empirical research, the thesis creates a Design Science artefact, which is designed to serve as a framework for guiding the user experience design of an IoT chatbot. In addition, it aims to find out how a chatbot acting as a unifying channel for controlling user’s multiple IoT devices could enhance the value of user experience. The thesis reviews previous literature to define the key concepts related to the subject. Moreover, the study will look at the literature of chatbot implementations and research in general and study how to guide the design of an IoT chatbot user experience. The thesis proposes that a unifying IoT chatbot controlling multiple devices in natural language could make managing IoT devices more convenient and user-friendly for the user, and widen the crowd of users of new technology.


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23442]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lost or not? : designing and evaluating user interfaces of mobile map services : the viewpoint of supporting users' location awareness
Kuparinen, Liisa (University of Jyväskylä, 2016)The motivation for this thesis arose from the problem of people getting lost, both with and without mobile maps. I will answer a primary research question: 1) How can we support users’ location awareness with mobile ... -
Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew
Lyytinen, Jere (2020)Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ... -
From cute to content : user experience from a cognitive semiotic perspective
Rousi, Rebekah (University of Jyväskylä, 2013) -
Socio-emotional Experience in Human Technology Interaction Design : A Fashion Framework Proposal
Rousi, Rebekah; Alanen, Hanna-Kaisa (Springer International Publishing, 2021)Technology designers and developers can be understood as social experience (SE) mediators. In user experience (UX), notions of SE have served to identify and define the factors contributing to human-technology interaction ... -
Design principles for learning analytics information systems in higher education
Nguyen, Andy; Tuunanen, Tuure; Gardner, Lesley; Sheridan, Don (Taylor & Francis, 2021)This paper reports a design science research (DSR) study that develops, demonstrates and evaluates a set of design principles for information systems (IS) that utilise learning analytics to support learning and teaching ...