Guiding the UX design of IoT chatbots
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä periaatteet ohjaavat IoT-chatbot -käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja kehitystä. Empiirisen tutkimuksen tuloksilla tutkielma luo suunnittelutieteen (Design Science) artefaktin, jonka tarkoituksena on toimia viitekehityksenä IoT-chatbotin käyttäjäkokemuksen suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten chatbot, joka toimii yhdistävänä portaalina käyttäjän useiden IoT-laitteiden ohjaamiseen, voisi parantaa käyttäjäkokemuksen arvoa. Tutkielmassa tarkastellaan aiempaa kirjallisuutta, jonka perusteella määritetään aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan aiempien chatbot -toteutusten ja tutkimusten yleistä kirjallisuutta sekä tutkitaan, miten ohjata IoT chatbot -käyttäjäkokemusta. Tutkimus ehdottaa, että IoT-laitteet yhdistävä chatbotilla, joka ohjaa useita laitteita luonnollisella kielellä, on mahdollisuus tehdä IoT-laitteiden hallinnan käyttäjäystävällisemmäksi ja laajentaa uuden teknologian käyttäjäyleisöä.
...
This thesis studies what are the principles to guide the design of an IoT chat-bot user experience (UX). With the empirical research, the thesis creates a Design Science artefact, which is designed to serve as a framework for guiding the user experience design of an IoT chatbot. In addition, it aims to find out how a chatbot acting as a unifying channel for controlling user’s multiple IoT devices could enhance the value of user experience. The thesis reviews previous literature to define the key concepts related to the subject. Moreover, the study will look at the literature of chatbot implementations and research in general and study how to guide the design of an IoT chatbot user experience. The thesis proposes that a unifying IoT chatbot controlling multiple devices in natural language could make managing IoT devices more convenient and user-friendly for the user, and widen the crowd of users of new technology.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew
Lyytinen, Jere (2020)Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ... -
Design Principles for Virtual Reality Applications Used in Collaborative Service Encounters
Pöyry, Essi; Holopainen, Jani; Parvinen, Petri; Mattila, Osmo; Tuunanen, Tuure (SAGE Publications, 2024)Immersive technologies like virtual reality (VR) provide new opportunities to augment service encounters by supporting customer–service agent collaboration and problem-solving. Guided by the value cocreation and service ... -
From cute to content : user experience from a cognitive semiotic perspective
Rousi, Rebekah (University of Jyväskylä, 2013) -
Enabling Sociability When Using Virtual Reality Applications : A Design Science Research Approach
Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parviainen, Petri; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2019)Immersive virtual reality applications aim at providing an all-encompassing spatial experience where a user can feel like being in another world or dimension. The systems are inherently designed for individual use as ... -
Sociability in Virtual Reality : Evaluations of Three Iterative Application Versions along a Design Science Research Process
Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parvinen, Petri; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure (Association for Computing Machinery (ACM), 2021)This study investigates sociability in the context of immersive Virtual Reality (VR). A Design Science Research process was applied, and three iterative development versions of a VR application were studied. Sociability ...