University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Guiding the UX design of IoT chatbots

Thumbnail
View/Open
992.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Haavisto, Eero
Date
2019
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä periaatteet ohjaavat IoT-chatbot -käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja kehitystä. Empiirisen tutkimuksen tuloksilla tutkielma luo suunnittelutieteen (Design Science) artefaktin, jonka tarkoituksena on toimia viitekehityksenä IoT-chatbotin käyttäjäkokemuksen suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten chatbot, joka toimii yhdistävänä portaalina käyttäjän useiden IoT-laitteiden ohjaamiseen, voisi parantaa käyttäjäkokemuksen arvoa. Tutkielmassa tarkastellaan aiempaa kirjallisuutta, jonka perusteella määritetään aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan aiempien chatbot -toteutusten ja tutkimusten yleistä kirjallisuutta sekä tutkitaan, miten ohjata IoT chatbot -käyttäjäkokemusta. Tutkimus ehdottaa, että IoT-laitteet yhdistävä chatbotilla, joka ohjaa useita laitteita luonnollisella kielellä, on mahdollisuus tehdä IoT-laitteiden hallinnan käyttäjäystävällisemmäksi ja laajentaa uuden teknologian käyttäjäyleisöä. ...
 
This thesis studies what are the principles to guide the design of an IoT chat-bot user experience (UX). With the empirical research, the thesis creates a Design Science artefact, which is designed to serve as a framework for guiding the user experience design of an IoT chatbot. In addition, it aims to find out how a chatbot acting as a unifying channel for controlling user’s multiple IoT devices could enhance the value of user experience. The thesis reviews previous literature to define the key concepts related to the subject. Moreover, the study will look at the literature of chatbot implementations and research in general and study how to guide the design of an IoT chatbot user experience. The thesis proposes that a unifying IoT chatbot controlling multiple devices in natural language could make managing IoT devices more convenient and user-friendly for the user, and widen the crowd of users of new technology.
 
Keywords
virtual assistant assistant system chatbot IoT UX design science design principles käyttäjät käyttäjäkokemus käyttöliittymät esineiden internet laitteet users user experience user interfaces Internet of things devices
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903111800

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lost or not? : designing and evaluating user interfaces of mobile map services : the viewpoint of supporting users' location awareness 

    Kuparinen, Liisa (University of Jyväskylä, 2016)
    The motivation for this thesis arose from the problem of people getting lost, both with and without mobile maps. I will answer a primary research question: 1) How can we support users’ location awareness with mobile ...
  • Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew 

    Lyytinen, Jere (2020)
    Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ...
  • From cute to content : user experience from a cognitive semiotic perspective 

    Rousi, Rebekah (University of Jyväskylä, 2013)
  • Socio-emotional Experience in Human Technology Interaction Design : A Fashion Framework Proposal 

    Rousi, Rebekah; Alanen, Hanna-Kaisa (Springer International Publishing, 2021)
    Technology designers and developers can be understood as social experience (SE) mediators. In user experience (UX), notions of SE have served to identify and define the factors contributing to human-technology interaction ...
  • Design principles for learning analytics information systems in higher education 

    Nguyen, Andy; Tuunanen, Tuure; Gardner, Lesley; Sheridan, Don (Taylor & Francis, 2021)
    This paper reports a design science research (DSR) study that develops, demonstrates and evaluates a set of design principles for information systems (IS) that utilise learning analytics to support learning and teaching ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre