Guiding the UX design of IoT chatbots
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä periaatteet ohjaavat IoT-chatbot -käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja kehitystä. Empiirisen tutkimuksen tuloksilla tutkielma luo suunnittelutieteen (Design Science) artefaktin, jonka tarkoituksena on toimia viitekehityksenä IoT-chatbotin käyttäjäkokemuksen suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten chatbot, joka toimii yhdistävänä portaalina käyttäjän useiden IoT-laitteiden ohjaamiseen, voisi parantaa käyttäjäkokemuksen arvoa. Tutkielmassa tarkastellaan aiempaa kirjallisuutta, jonka perusteella määritetään aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan aiempien chatbot -toteutusten ja tutkimusten yleistä kirjallisuutta sekä tutkitaan, miten ohjata IoT chatbot -käyttäjäkokemusta. Tutkimus ehdottaa, että IoT-laitteet yhdistävä chatbotilla, joka ohjaa useita laitteita luonnollisella kielellä, on mahdollisuus tehdä IoT-laitteiden hallinnan käyttäjäystävällisemmäksi ja laajentaa uuden teknologian käyttäjäyleisöä.
...
This thesis studies what are the principles to guide the design of an IoT chat-bot user experience (UX). With the empirical research, the thesis creates a Design Science artefact, which is designed to serve as a framework for guiding the user experience design of an IoT chatbot. In addition, it aims to find out how a chatbot acting as a unifying channel for controlling user’s multiple IoT devices could enhance the value of user experience. The thesis reviews previous literature to define the key concepts related to the subject. Moreover, the study will look at the literature of chatbot implementations and research in general and study how to guide the design of an IoT chatbot user experience. The thesis proposes that a unifying IoT chatbot controlling multiple devices in natural language could make managing IoT devices more convenient and user-friendly for the user, and widen the crowd of users of new technology.


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25550]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Multisensory MAYA : A Design Thinking Method to Enhance Predictability of Experience Design
Silvennoinen, Johanna; Mononen, Laura (Springer, 2023)The MAYA (“Most Advanced, Yet Acceptable”) is a classic design principle, which aims at balancing the most advanced (novelty) with the yet acceptable (typicality) for enhancing product aesthetics and creating pleasurable ... -
Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew
Lyytinen, Jere (2020)Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ... -
From cute to content : user experience from a cognitive semiotic perspective
Rousi, Rebekah (University of Jyväskylä, 2013) -
Socio-emotional Experience in Human Technology Interaction Design : A Fashion Framework Proposal
Rousi, Rebekah; Alanen, Hanna-Kaisa (Springer International Publishing, 2021)Technology designers and developers can be understood as social experience (SE) mediators. In user experience (UX), notions of SE have served to identify and define the factors contributing to human-technology interaction ... -
System Design Principles for Intergenerational Knowledge Sharing
Nurhas, Irawan; Mattick, Xelia; Geisler, Stefan; Pawlowski, Jan (Springer International Publishing, 2022)Up to four generations are potentially involved in education and workspaces. This means that people of different generations can increasingly learn together and share knowledge virtually in the digital age. Nevertheless, ...