Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRousi, Rebekah
dc.contributor.authorMehtonen, Niko
dc.date.accessioned2018-05-28T09:26:59Z
dc.date.available2018-05-28T09:26:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58157
dc.description.abstractEsineiden Internet on visio tulevaisuudesta, jossa jokapäiväiset esineet levittäytyvät Internettiin, kommunikoiden ja tehden yhteistyötä toistensa kanssa saavuttaakseen yhteisiä tavoitteita. Esineiden Internetin palveluita kehittävät ohjelmoijat käyttävät ohjelmistokehyksiä ja työkaluja osana kehitystyötään. Heidänkin työhönsä vaikuttaa käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on monitulkintainen käsite, joka on noussut vastaliikkeenä tehtävä- ja työpainotteiselle käytettävyyden käsitteelle. Odotukset ovat avainasemassa käyttäjäkokemuksen arvioimisessa. Tässä tutkielmassa esineiden Internet-palvelua kehittävän ryhmän odotuksia ja kokemuksia kerättiin kyselyn avulla. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Kuinka esineiden Internetin palveluiden kehittämisen käyttäjäkokemuksen odotukset eroavat niiden kehittämisen todellisuudesta?” Lisäkysymyksenä oli: ”Kuinka nämä odotukset vaikuttavat käyttäjäkokemukseen?” Tämän Pro Gradu-tutkielman tulokset antavat ymmärtää, että ohjelmoijan odotettujen vahvuuksien kohtaamatta jättämisellä vaikutti olevan suurempi vaikutus odotusten arvioimisen tuloksiin kuin odotettujen ongelmien kohtaamatta jättämisellä. Tämän perusteella vaikuttaisi siltä, että jos odotettujen vahvuuksien kohtaamisessa on puutteita, on sillä suurempi vaikutus ohjelmoijan käyttäjäkokemukseen kuin jos odotetut ongelmat jäävät kohtaamatta. Suunnittelun kehityksen prosessien kannalta vaikuttaisi siltä, että olisi parempi valmistaa ohjelmoijat vastoinkäymisiin ja vähemmän sensaatiomaisiin tuloksiin, kuin että innostaisi odottamaan paljon ennen kuin kehitysprosessi on toteutettu.fi
dc.description.abstractInternet of Things (IoT) is a vision of the future where everyday objects are ex-tending to the Internet, communicating and cooperating with each other to achieve common goals. Internet of Things is gaining ground as a novel para-digm in modern wireless telecommunications. Programmers developing IoT services use the frameworks and tools in their development work to create these services. As such, their work is impacted by user experience (UX). User experience as a term has a broad range of meanings and it has risen as a coun-ter-movement to the task and work orientated usability. Expectations play a key role in user experience evaluation. In this thesis, data was collected via questionnaire format regarding the experiences and expectations of a group of programmers developing an IoT service. The research question, from a programmer's perspective, was: "How do the expectations for user experience of Internet of Things service development differ to the actual reality of developing these services? "A secondary research question was: “How do these expectations affect the user experience?” The results of this Masters' research suggest that there is a stronger impact on the programmers' experience of service development when the expectations of strengths are not met, as compared to when expectations of problems are not met. This indicates that if there are shortcomings in meeting positive expecta-tions the impact on programmer user experience is greater than if negative ex-pectations are not met. For the design and development process this means that it is perhaps better to gear programmers towards being prepared for setbacks or less sensational outcomes, than it is to instill highly positive expectations before a development process is fulfilled.en
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otheruser experience
dc.subject.otherexpectations
dc.subject.otherprogrammers as users
dc.subject.otheruser programmers
dc.titleInternet of Things service development expectations
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805282827
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoodotukset
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysoesineiden internet
dc.subject.ysoexpectations
dc.subject.ysouser experience
dc.subject.ysoInternet of things
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot