Exploration of the differences in developer experience of an IoT low-code development platform between citizen developers and professional developers
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Low- and no-code development platforms are software platforms that enable the creation of applications through graphical user interfaces rather than through traditional programming. This enables software development for the so called ‘citizen developers’ – that is, people without a software developer background – and thereby helps answer the current shortage of highly skilled software developers. This thesis explores and compares through nine qualitative interviews the differences in the perception of the developer experience of an IoT low-code development platform held by both citizen developers as well as users with a professional software developer background. Based on an analysis of the interviews, it was discovered that while there are similarities between the two groups’ experiences, there are also differences. The three main differences between the two user groups’ experiences were how the users’ sense of the platform’s ease of use developed over time, how smooth or rough the use felt, and how the platform was experienced in terms of limiting or enabling creativity. The causes for negative developer experience are evaluated and several feature improvement ideas for the case platform were formulated based on the interviews.
...
Low- ja no-code kehitysalustat ovat alustoja, jotka mahdollistavat ohjelmisto-kehityksen graafisten käyttöliittymien kautta perinteisen koodin kirjoittamisen sijaan. Tämä tekee sovellusten kehittämisen mahdolliseksi myös niin sanotuille kansalaiskehittäjille – eli kehittäjille ilman ohjelmistokehittäjätaustaa – sekä auttaa täten yrityksiä vastaamaan vallitsevaan pulaan ohjelmistokehittäjistä. Tämä tutkielma vertailee yhdeksän kvalitatiivisen haastattelun kautta kehittäjäkokemuksen eroja IoT low-code kehitysalustan käytössä ammattimaisten ohjelmistokehittäjien sekä kansalaiskehittäjien välillä. Tulosten analyysin perusteella huomattiin, että vaikka kokemuksissa on paljon samaa, on niissä myös eroavaisuuksia. Kolme pääeroavaisuutta oli siinä, kuinka alustan helppokäyttöisyyden tunne muuttui käyttäjillä ajan myötä, kuinka sulavalta käyttö tuntui, sekä kuinka paljon alustan koettiin rajoittavan tai mahdollistavan käyttäjän luovuutta. Negatiivista kehittäjäkokemusta aiheuttavien seikkojen syitä analysoitiin ja haastattelujen pohjalta alustan tarjoajalle esitettiin jatkokehitysehdotuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A framework for IoT service experiment platforms in smart-city environments
Hämäläinen, Mervi; Tyrväinen, Pasi (IEEE, 2016)Cities provide an excellent platform for gathering and detection of massive amount of data from cities and citizens. Emergence of new digital technologies inspires not only city governments but also city residents, ... -
Exploring process automation opportunities : Power Platform and Robot Framework
Saha, Jaakko (2022)Prosessiautomaatiolla tarkoitetaan valittujen liiketoimintaprosessien muokkaamista sellaiseen muotoon, jossa erilaiset teknologiat voivat korvata ihmisen tekemän työn. Yleisimpiä prosessiautomaation muotoja ovat ... -
Hypotheses engineering : first essential steps of experiment-driven software development
Melegati, Jorge; Wang, Xiaofeng; Abrahamsson, Pekka (IEEE, 2019)Recent studies have proposed the use of experiments to guide software development in order to build features that the user really wants. Some authors argue that this approach represents a new way to develop software that ... -
UML Artefacts for a Blockchain-enabled Platform for Fairtrade
Sharma, Ravishankar; Kshetri, Nir; Wingreen, Steve; Shaikh, Aijaz A. (International Consortium for Electronic Business, 2021)Fairtrade-certified products have successfully entered the mainstream distribution channels mostly in developed countries, and these products are now sold in famous supermarket chains. Nonetheless, the packaging and labeling ... -
Explaining organizational adoption of technology : the case of cloud platforms
Ribeiro Dos Santos Leal, Jose (2015)The internet of things (IOT) is a vision that represents a world of connected devices which are identifiable and may have capabilities to sense and act on the surrounding environment. Almost every item in the planet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.