dc.contributor.advisor | Juutinen, Sanna | |
dc.contributor.author | Lauri, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2018-05-25T10:44:31Z | |
dc.date.available | 2018-05-25T10:44:31Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58118 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa käsitellään erilaisia pelimekaniikkoja kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tarkoituksena on selvittää miten ja miksi videopelimekaniikat ovat kehittyneet vuosien varrella yksinkertaisista toiminnoista monitasoisiin interaktioihin pelaajan, pelihahmon ja pelin eri elementtien välillä. Konkreettisena esimerkkinä tutkimuksessa toimii pääasiassa kaksi Nintendon julkaisemaa Super Mario-pelisarjaan kuuluvaa peliä, joista ensimmäinen on vuoden 1985 Super Mario Bros, ja toinen vuoden 2017 Super Mario Odyssey. Johtopäätöksinä todetaan mekaniikkojen määrän lisääntyneen ja taustalla piileviin syihin kuuluvat teknologian kehittyminen, kulttuuri ja markkinointi. | fi |
dc.description.abstract | This study covers various game mechanics in the form of a literature review. The purpose is to find out how and why video game mechanics have evolved over the years from simple actions to multi-level interactions between the player, the game character and the different game elements. As a concrete example, the study mainly focuses on two games belonging to Nintendo’s Super Mario series, the first being Super Mario Bros from 1985, and the second being Super Mario Odyssey from 2017. Conclusions show that the number of mechanics have increased and the underlying causes include technological development, culture and marketing. | en |
dc.format.extent | 20 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | pelikehitys | |
dc.subject.other | mekaniikat | |
dc.subject.other | Super Mario | |
dc.title | Pelimekaniikkojen kehitys Super Mario-pelien välillä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805252786 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | pelisuunnittelu | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.subject.yso | peliala | |
dc.subject.yso | peliteollisuus | |
dc.subject.yso | pelikonsolit | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |