Mupe -integrointi : musiikin perusteet soittotunnilla
Maisterintutkielmani tarkastelee musiikin perusteiden eli mupen opetusmenetelmää, jossa musiikin perusteet opetetaan soittotunnin yhteydessä. Mupe -integroinnilla pyritään teke-mään opetuksesta käytännönläheisempää ja hahmottamaan mupe -asioiden yhteys soittami-seen. Mupe -integrointi on käytössä Savonlinnan musiikki – ja tanssiopistolla, jonka kolmea opettajaa teemahaastattelemalla olen kerännyt tutkielmani aineiston. Olen analysoinut ai-neiston sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkielmassa pyrin selvittämään integroinnin toimi-vuutta musiikin perusteiden perustason opetuksessa, ja integroinnissa käytössä olevia työta-poja. Tutkielmani tietoperustassa olen perehtynyt opetussuunnitelmiin, konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen sekä aiempiin tutkimuksiin mupe -integroinnista.
Tulosten mukaan integrointi soveltuu hyvin perustason mupe -opetukseen, ja sen avulla on mahdollista suorittaa perustason mupe–kurssit 1-3. Opintojen suoritusaika integroiden on oppilaskohtaista ja siihen vaikuttaa myös oppilaan ikä. Yhden kurssin suorittaminen on mahdollista vuodessa, mutta tarpeen mukaan aikaa voidaan käyttää useampi vuosi. Työta-poina integroinnissa on käytössä muun muassa soittaminen oppilaan pääsoittimella ja muil-la soittimilla, laulaminen sekä yhteissoitto. Myös ryhmätunnit ovat mahdollisia integroinnin puitteissa.
Integroinnin hyötyjä ovat oppilaslähtöisyys, soittamisen ja musiikin perusteiden luonteva yhdistäminen, opetuksen yksilöllisyys ja mahdollisuus joustaviin ja monipuolisiin opetuksen toteutustapoihin. Haasteena on ajankäyttö, sillä musiikin perusteita on integroiden 15 mi-nuuttia viikossa. Toisaalta integrointi mahdollistaa asioiden joustavan käsittelyn, jolloin ai-kaa voidaan käyttää viikkokohtaisesti myös tätä enemmän tai vähemmän mupe -asioiden käsittelyyn.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
Hakala, Miika (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylipäätään on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymmärrys, mutta taiteen ... -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
Musiikin perusteiden ja musiikkioppilaitosten kehityssuuntia 2000-luvun ensineljänneksellä
Kolehmainen, Tiina (2014)Tutkielmassa luodaan kokonaiskatsaus taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän sekä erityisesti musiikin perusteiden oppiaineen keskeisiin uudistuksiin 2000-luvun alkupuolella. Ensisijainen tarkoitus on ollut luoda ...